På amaNordic, det årliga nordiska Amazon-eventet som hölls i Jönköping i år – fick It-Retail en stund över med e-handels entreprenören Mels Torlouw.
Mel började sin resa på Amazon 2014 och har nu byggt upp ett e-handels imperium – och har även lanserat en mjukvara för hjälpa andra inom retail optimera sin e-handel.
När Mels Torlouw började sin första e-handel på Amazon 2014, började han med 5000 dollar, och lyckades utan externs kapital boosta försäljningen till över $2,4m sitt andra år 2015.
Under 2016 använde han och teamet befintliga digital verktyg för att optimera sin e-handel, dock upplevde Mel att inget av verktygen var tillfredställande. Med olika marknadsundersökningar där gick man på djupet för att förstå konsument beteenden så började Mel utveckla sitt egna verktyg – Intellivy.
Vad var anledningen till framgång i försäljningen från start?
-Den första produkten vi sålde var mot marknader som redan var mättade. Vi tar tvingade att ta fram produkter som kunderna behövde. Vi tog fram vad som driver människor till frågor och invändningar, för och mot att köpa en viss produkt. Lyckas du vända invändningarna med kreativa lösningar kan du vinna kundens förtroende.
Med sin långa erfarenhet i direktförsäljning, allt från dörr-till-dörr till mobiltelefonabonnemang lärde Mels sig grundläggande mänskligt beteende vid försäljning.
-Om en kund satt armarna i kors, visste jag hur kunden tänkte. Likadant om en kund rynkade på pannan, jag hur den tänkte. Min tanke var att samma princip måste gälla vid försäljning online.
-Om en kund landar på en landningssida för min produkt betyder det inte att de vill se produkten i fem olika vinklar. Kunden har besökt mig för den har ett problem. Om du kan lösa kundens problem – så vinner du kundens förtroende och affären.
Hur är Amazon som marknadsplats mot andra som Shopify och Etsy?
-Detta är intressant. Amazon är som Google, det finns många besökare. Om du öppnar en fysik butik så placerar du hellre den i ett köpcentrum som är fullt med kunder istället för en tom gata. Samma princip gäller online och med Amazon.
Mels förklarar vidare:
-Detta gör att Amazon blir väldigt kostnadseffektivt för dig som återförsäljare av produkter, det är lågt insteg för att börja sälja och gott om potentiella kunder. Utmaningen ligger i att bli hittad, ha riktigt bra produkter – och därför är det så viktigt hur du blir hittad i listningen, med attraktiva bilder och rubriker. Och riktigt bra priser.
Berätta mer om din mjukvara Intellivy – vilken är den typiske kunden?
-Detta verktyg kan hjälpa alla som säljer online, men de kunder som har mest nytta är det som har en viss volym redan idag. Det ligger nog på minst 50 sålda enheter per dag.
Mels förklarar vidare:
-Vi hjälper inte bara återförsäljare, det kan även röra sig om tillverkare av produkter, de kan investera från 10 000 USD upp till 100 000 USD (över 1 miljon SEK) att ta fram en ny produkt. Istället för chansa på utveckla en produkt kan dessa tillverkare vända sig till oss, skapa en prototyp med hjälp av en 3D-printer och låta Intellivy simulera marknadsplatsen. Där kan man se hur kunderna kommer klicka runt och vad kunderna kan tänkas betala för produkten.
Några tips för företag som är intresserade av att bli återförsäljare på Amazon?
-Lära känna marknaden, det finns många grupper och närverk därute där du kan lära dig utav. Jag gick själv med i en mastermind grupp 2015, har träffade fantastiska personer som jag lärt mig mycket utav. Eller som det här amaNordic eventet, träffa människor, nätverkadom som är bättre än dig få att dig att skämmas. Om du är den smartaste personen i rummet är du förmodligen i fel rum.