AI-applikationen som hjälper fysisk detaljhandel att ta betalt för sina verkliga kontakter
Hem DETALJHANDEL AI-applikationen som hjälper fysisk detaljhandel att ta betalt för sina verkliga kontakter

AI-applikationen som hjälper fysisk detaljhandel att ta betalt för sina verkliga kontakter

Publicerat av: Redaktionen

Begreppet retail media har aldrig varit hetare än nu i höst.

Förebilden Wallmart har investerat i över 170.000 digitala skärmar i sina butiker.

Och övrig detaljhandel följer efter.

Det svenska Techbolaget BizLab lanserar nu en AI-applikation som gör att fysisk detaljhandel nu kan svara på frågor som tidigare inte varit möjligt. Hur många såg budskapet på en digital skärm, vilka såg budskapet och hur många varor såldes. Lösningen gör helt enkelt digitala skärmar till smarta skärmar.

AI-applikationen som hjälper fysisk detaljhandel att ta betalt för sina verkliga kontakter

Grundaren och huvudägaren Magnus Hansson (th) tillsammans med CFO Annika Henriksson och senior advisor Christian Bönnelyche

Nu kan AI-applikationen som kan liknas vid ett par ögon läsa av kön och ålder på den som står framför en digital skärm och utifrån den informationen visa ett mer relevant budskap. För detaljhandeln innebär det också att man nu kan leverera värdeskapande information till annonsörerna om exakt hur många som såg ett visst budskap och gör det möjligt att ta betalt för verkliga kontakter. Man kan helt enkelt sluta gissa vilka effekter annonsering i butiken ger.

Magnus Hansson är grundare och huvudägare av BizLab. Tack vare en försäljning av ett bolag inom datasäkerhet finansierar Magnus hela utvecklingen själv. “Fördelen är att slippa jaga kapital och istället fokusera på utveckling av AI-applikationen” säger Magnus och fortsätter “Nu kan även fysisk detaljhandel leverera first party data till sina annonsörer vilket innebär att man kan sluta gissa”.

3 funktioner i en AI-applikation

BizLab Flow består av tre produkter som ger en unik helhetslösning för detaljhandlare som vill satsa på digital skyltning i butik.

BizLab CMS (Content Management System) är verktyget som anpassar innehållet på digitala skärmar utifrån information om vilka som passerar.

BizLab Analytics ger dig statistik med hög validitet och reabilitet som underlag för dina affärsbeslut. Här presenteras den insamlade statistiken med underrubrikerna Räckvidd och Exponeringar.

BizLab Besöksinsikt ger dig information om dina besökare. Informationen är exempelvis antal besökare, vilken ålderskategori, fördelning mellan kvinnor och män, besökare per timma och hur länge en besökare stannar i snitt.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar