Vad kännetecknade svenskarnas matvanor under 2025 och vilka mattrender kommer att dominera våra kök 2026?
Nu släpps årets upplaga av HelloFreshs rapport “Sverige till bords” som trendspanar om våra matvanor under det gångna och kommande året. Från mer outforskade internationella smaker, AI och till en växande lust att laga mer mat hemma.
Idag presenterar HelloFresh rapporten Sverige till bords 2025, som ger en översikt av aktuella trender och insikter om svenskarnas matvanor och smakpreferenser. Fokus ligger på den mat vi lagar och äter i hemmet, nu och framöver. Rapporten baseras på en global Censuswide-undersökning med fler än 17 000 deltagare i 15 länder inklusive Sverige, data från miljontals valda måltider i 17 länder samt en svensk YouGov-undersökning med fördjupade lokala insikter.
– Sverige till bords 2025 ger en unik inblick i svenskarnas matvanor. Rapporten bygger på en kombination av vad svenskarna säger om mat och matlagning, samt vad som faktiskt hamnar på tallriken. Denna sammanställning ger oss en god grund för att förstå både hur svenskarna tänker kring mat och vilka val de gör i köket, säger Karin Wenner, receptkreatör och matexpert på HelloFresh
Trender under kommande år
I rapporten presenterar Karin Wenner, receptkreatör och matexpert på HelloFresh, spaningar om vad som kommer att prägla svenskarnas kök under 2026. Några av de mest framträdande trenderna inkluderar:
- Hemmet blir restaurangen
2026 blir året med mer matlagning i hemmet, inte för att vi måste, utan för att vi vill. Efter en nedgång för turismen i huvudstaden verkar Stockholm ha återhämtat sig[1], men det visar sig inte i restaurangbranschens försäljningsvolym, som minskade under andra kvartalet 2025[2]. Idag äter nära hälften (47%) mer sällan på restaurang och var tredje (29%) lagar mer mat hemma idag, jämfört med för 12 månader sedan. Istället är två av tre (64%) öppna för, eller har redan provat att återskapa restaurangmat hemma.Om det ekonomiska läget skulle förbättras under 2026 ligger matupplevelser utanför hemmet högt upp på önskelistan. Samtidigt är många sugna på att uppgradera sin egen matlagning hemma, något som rimligtvis är ett resultat av en långdragen lågkonjunktur. Var fjärde (24%) vill investera mer i högkvalitativa råvaror och specialprodukter och var femte (20%) ser fram emot att bjuda hem gäster oftare.
- Det afrikanska köken hamnar i rampljuset
I andra länder där HelloFresh finns, har afrikanska rätter sett toppar i efterfrågan. Men även i Sverige har afrikanska maträtter gått virala på sociala medier. I åldrarna som befinner sig mest på sociala medier (18-29 och 30-39), visar de sig att 11 respektive 10 procent är nyfikna på att testa etiopisk mat under det kommande året.
– Många av världens kök har blivit vardagsmat och vi ligger i framkant när det kommer till att utforska nya smaker. De olika afrikanska köken visar sig dock vara mer outforskade. Kanske är detta året som den internationella trenden spiller över till oss och vi börjar utforska Afrikas stora mångfald av rätter och kök i större utsträckning, säger Karin Wenner, på HelloFresh.
- AI blir din nya matlagningspartner
Undersökningen visar att varannan påverkas av mattrender på sociala medier. Den digitala inspirationen verkar inte ta slut där, nära hälften (47%) är nämligen positiva till att använda artificiell intelligens för matlagning. Under 2026 kommer AI bli allt vanligare för att både skapa fler recept och hjälpa till med matlagningstips.
- Milliennials formar framtidens smakpalett
Under kommande år är svenskarna mest nyfikna på att utforska det svenska, italienska och grekiska köket. Generationen som just nu bygger familjer, etablerar sina hem och formar sina barns matvanor, millenniegenerationen (30-39 år), är betydligt mer nyfikna än övriga åldersgrupper. Kanske är det dem som driver nyfikenheten framåt och formar morgondagens hemmakockar och dess föredragna smaker.
Mat som millennials är nyfikna på att laga mer än snittet:
- Indiskt +10%
- Japanskt +9%
- Kinesiskt +7%
- Mexikanskt +6%
- Fusion +6%
En tillbakablick på 2025
Under 2025 uppgav nästan fyra av tio (37%) att de lagade mer internationell mat hemma jämfört med året innan, en tydlig indikation på att vi aldrig varit mer äventyrliga i köket. Trenden drivs av en önskan att utforska nya kulturer genom mat, samt att bredda barnens smakpaletter. Sociala medier spelar här en betydande roll, över fyra av tio (44%) uppger att de inspirerats av mattrender på sociala medier till att prova mer vågade recept och kök.
Vid en närmare titt på vilka kök som tar störst plats i hemmen under det gångna året, står det italienska köket i topp, följt av det skandinaviska och amerikanska. Trots den internationella flörten är den älskade klassikern köttbullar med potatismos och brunsås det allra populäraste receptet hos HelloFresh, följt av grekisk nötfärsbiff med rostad potatis och tzatziki samt honungs- och sojamarinerad kyckling med jordnötssallad och pommes.
– Något typiskt för oss är att vi håller vissa traditionella maträtter väldigt högt. Men när det kommer till kritan, så lämnar vi stort utrymme under vardagmiddagarna till att testa maträtter från internationella kök, säger Karin Wenner.
I rapporten Sverige till bords finns många fler spännande insikter, trender och resultat. Ta del av hela rapporten här.
Metodologi
Analys av konsumentdata
Data som inkluderats samlades in från flera interna källor. De “bästsäljande” recepten bestäms genom ett sammansatt mått som återspeglar skickade, utbytta, återköpta och recenserade recept på 17 HelloFresh-marknader, inklusive Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Irland, Luxemburg, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Den amerikanska marknaden grundar sig på en separat egenutvecklad metod som överensstämmer med den globala bästsäljarpoängen. Datan över de bästsäljande recepten hämtades i oktober 2025. Rapporten bygger också på försäljningsdata, volymandelar och kundbeteende gällande olika världskök, proteiner och grönsaker sålda i recept från oktober 2024 till oktober 2025 på alla 18 HelloFresh-marknader. Rankningar och trender kan komma att ändras i takt med att kundbeteenden och data utvecklas.
Global undersökning
Undersökningen genomfördes av Censuswide för att förstå konsumentbeteenden. Data samlades in från 17 004 allmänna respondenter från Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Frankrike, Tyskland, Norge, Sverige, Danmark, Spanien, Italien, Irland, Belgien, Nederländerna, USA och Kanada. Datan samlades in mellan 2025-10-16 och 2025-11-10. Censuswide följer och sysselsätter medlemmar i Market Research Society och följer MRS:s uppförandekod och ESOMAR:s principer. Censuswide är också medlem i British Polling Council.
Lokal undersökning
Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av HelloFresh. Under perioden 2025-10-31 och 2025-11-03 har sammanlagt 1015 intervjuer via internet genomförts med svenskar mellan 18 till 60+ år.
Om HelloFresh
HelloFresh Group är ett från grundandet digitalt företag inom snabbrörliga konsumentvaror och den globala marknadsledaren inom måltidslådor. HelloFresh Group består av åtta varumärken som ger kunder högkvalitativ mat och recept för olika måltider. Företaget grundades i Berlin i november 2011 och är verksam i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike, Danmark, Norge, Italien, Irland och Spanien. HelloFresh SE börsnoterades på Frankfurtbörsen i november 2017 och handlas för närvarande på MDAX (Mid-Cap German Stock Market Index). HelloFresh Group har kontor i Berlin, Saarbrücken, New York, Chicago, Boulder, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Köpenhamn, Milano, Dublin och Barcelona.



Trender under kommande år
