Den senaste TikTok-trenden med “cosy games” i kombination med en estetiskt tilltalande spelrigg har kastat nytt ljus på gamingvärlden och särskilt på kvinnliga spelare, som här utforskas av Amelia Lee på LG.
Pussel och äventyrsspelen på uppsving
Svenska befolkningen har omfamnat spelvärlden som ett alltmer populärt tidsfördriv, oavsett om det handlar om att spela mobilspel under jobbpendlingen eller att lägga tiotals timmar varje vecka på att spela. Globalt ökar kvinnliga spelare explosionsartat, både när det kommer till konsol- och datorspel. Hashtaggen #cosygamergirl har i skrivande stund över 221 miljoner visningar på plattformen TikTok, där mysiga pussel och äventyrsspel är mest populära.
– Under de senaste åren har vi på LG jobbat mycket med gaming. Vi har arbetat med e-sport, hårdvarutillverkare och flera stora AAA-titlar, men samtidigt har vi inte glömt bort att många har en mer avslappnad relation till gaming. Du kan idag hitta LG-utvecklade banor i spel som Roblox eller Animal Crossing, initiativ som dessa fick oss att fundera mer över vilken typ av publik som spelar lite mer vardagligt än den klassiska ‘gamern’, säger Amelia Lee.
En undersökning av YouGov, på uppdrag av LG, visar att det finns tydliga kopplingar mellan TikTok-trenden och svenska kvinnliga gamers. Den två mest populära spelgenrerna bland kvinnor är enligt undersökningen pussel (53 procent) och äventyrsspel (44 procent).
När det kommer till regelbundet spelande, ser siffrorna relativt lika ut när man jämför män och kvinnors spelande. På stationär PC spelar en fjärdedel av både män och kvinnor mellan 5-10 timmar i veckan.
Teknik i hemmet
De senaste åren har det även blivit mer och mer populärt att låta tekniken bli en integrerad del av den personliga inredningsprägeln, vi ser det i allt från TV:s med Galleri-läge, till snygga smarta-hem produkter och nu på senaste tiden – även spelriggen.
Den tidigare diskuterade TikTok-trenden tar den dedikerade spelriggen till nya höjder, sett till hur kvinnliga spelare lägger ner tid på att skapa en trivsam, estetiskt tilltalande plats att njuta av sina spel på. Undersökningen som utfördes av YouGov visar att en av tio kvinnliga gamers har en dedikerad spelrigg i hemmet.
– Jag är väldigt glad över den nya trenden på sociala medier, och jag hoppas att den får fler kvinnor att öppna upp ögonen för allt vad gaming-världen kan erbjuda. Jag har spelat till och från under hela livet, men mer sedan jag började jobba på LG, år 2015, eftersom jag satte mig in mer i tekniken som ligger bakom spelandet i sig. Som inredningsintresserad känns det väldigt roligt att trenden också öppnat upp för tanken att göra spelhörnan till en mysig plats, som även resonerar med hemmets personliga inredningsprägel i stort, säger Amelia Lee.
Avslutningsvis, den pågående trenden med “cosy games” och den ökande andelen kvinnliga gamers ger insikter om hur gamingvärlden utvecklas. I framtiden tror vi att vi kommer se ännu fler exempel på hur teknik och inredning samverkar för att skapa trivsamma upplevelser i hemmet.
Undersökningen genomfördes av YouGov, på uppdrag av LG Electronics där 1011 svenskar i åldern 18-40 tillfrågades angående deras spelvanor.