Hede Fashion Outlet fortsätter att slå rekord efter rekord i omsättning.
2022 toppar outletaktören 2021 års succésiffror och gör sitt bästa år i köpcentrumets historia.
Trots tuffa ekonomiska tider levererar dessutom Hede Fashion Outlet sitt bästa januari-resultat någonsin – och satsar på att stärka kundupplevelsen under 2023.
När Hede Fashion Outlet summerar 2022 kan man konstatera att man återigen slagit nya rekord. Omsättningen 2022 landade på dryga 2 procents ökning mot det tidigare rekordåret 2021. Jämfört med 2019, innan pandemins utbrott, är det en ökning med 13 procent.
– Vi är mycket stolta över att vi har slagit ett nytt rekord 2022, speciellt då vi efter covid-19 mötte nya utmaningar så som kraftigt stigande inflation, ökade lånekostnader och skenande energipriser. Det innebar att vi fick tänka om och tänka nytt för att attrahera våra kunder i tuffare tider. 2021 var dessutom ett rekordår, där vi ökade vårt tidigare rekord från året innan med hela 19 procent i omsättning, säger Per Wallentin, Nordic Business Director för VIA Outlets.
Hittills ser siffrorna ut att båda gott även för 2023. Trots ett dystert läge i ekonomin blev januari en månad med nytt omsättningsrekord i outletaktörens 22-åriga historia. Omsättningen i januari ökade med 3 procent gentemot samma månad 2022. I jämförelse med det pandemifria året 2019 är det en ökning med 31 procent.
– Att göra företagets bästa januari-resultat någonsin i en av de bistraste tiderna i svensk historia på över 30 år, visar att vårt koncept och det vi erbjuder våra kunder är starkt. Vi ser en generell trend att outlets står stadigt i oroliga tider. Med mindre i plånboken vill konsumenter ha mer valuta för pengarna, och då blir vårt erbjudande – starka varumärken till ett lägre pris – särskilt attraktivt, fortsätter Per Wallentin.
Under 2023 fortsätter Hede Fashion Outlet att utvidga sitt utbud och planerar att ta in flera nya varumärken. Dessutom kommer man introducera spännande event och marknadsföringspaket med syfte att öka antalet besökare under året.
– För oss på Hede Fashion Outlet är helhetsupplevelsen för våra gäster vårt viktigaste fokus. Utöver att kunna erbjuda ett bra varumärkessortiment, vill vi förstärka upplevelsen genom ett brett matutbud, trevliga miljöer att vistas i och generösa event för alla åldrar – allt för att skapa en levande plats där våra gäster vill spendera kvalitetstid med vänner och familj, säger Maria Anderson, Nordic Marketing Manager för VIA Outlets.