Restaurangguiden White Guide lanserar Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender.
– Nu blir det enkelt för alla att hitta till våra småskaliga mat- och dryckeshantverkare på den svenska landsbygden, säger Peter Kjellberg på White Guide.
Året runt pågår mängder av aktiviteter kring mat och dryck i hela Sverige.
Men både de småskaliga aktörerna och den intresserade konsumenten har svårt att veta vilka informationskanaler som gäller.
– Jag älskar matupplevelser, säger Peter Kjellberg på White Guide. Men det är så vanligt att jag upptäcker något på sociala medier när det redan är över och någon har delat bilder. Vår ambition är att lyckas med något andra inte har lyckats med tidigare, en digital samlingsplats för Sveriges alla matupplevelser.
Mat- och dryckeskalendern är ett unikt samarbete mellan White Guide och företagarorganisationen LRF som har många företagarmedlemmar inom lokalt mat och dryckeshantverk.
– Med hjälp av White Guide har vi löst det tidigare matchningsproblemet där företagen inte hittar konsumenterna och vice versa. Från och med idag finns en mötesplats för landsbygdsföretag och nyfikna konsumenter som vill upptäcka allt fantastisk mat-och dryckeshantverk som Sverige har att erbjuda, säger Anna Kaijser, branschansvarig för LRFs branschben LRF Lokal mat och dryck.
– Vi är oerhört glada över att samarbeta med Lantbrukarnas Riksförbund, säger Peter Kjellberg. Det gör att kalendern verkligen kan bli den breda och stora samlingsplats vi vill att den ska vara.
White Guide har i snart 20 år varit Sveriges stora restaurangguide. Peter Kjellberg beskriver det som att man är ett gäng ”Foodies” som själva vill hitta intressanta matupplevelser.
– Det arrangeras så många fina mat- och dryckesevenemang i hela landet som inte tillräckligt många vet om. Vi har skapat en naturlig kanal som gör att fler får möjlighet att upptäcka guldkornen runt om i landet.
White Guides nya mat-och dryckeskalender i samarbete med LRF har utvecklats med finansiering från Jordbruksverket med syfte att främja svensk matkultur, måltidsturism och gastronomi på landsbygden.
– Våra svenska mat- och dryckeshantverkare är enormt viktiga företag på landsbygden. De skapar inte bara skatteintäkter och lokala arbetstillfällen utan utgör ofta en viktig del av landsbygdens attraktionskraft, säger Anna Kaijser.