Den 28 juni 2025 träder EU:s nya tillgänglighetsdirektiv i kraft, vilket innebär att alla e-handelsplattformar måste vara tillgängliga för personer med funktionsvariation.
Direktivet är en del av EU:s strategi för digital inkludering och ställer tydliga krav på hur digitala tjänster ska utformas för att fungera för alla – oavsett funktionsförmåga.
Att inte agera i tid kan få konsekvenser. Företag som inte följer direktivet riskerar sanktioner. Tillsynsmyndigheter i EU:s medlemsländer har rätt att utdöma böter eller andra påföljder mot företag som inte lever upp till kraven. Det kan också leda till rättsliga åtgärder eller tvingande efterhandsanpassningar under tidspress. Dessutom riskerar företag att tappa förtroende bland både kunder och samarbetspartners.
Snuset.se ligger steget före
Tillsammans med tillgänglighetsaktören Selma.se har Snuset.se nu genomfört en omfattande anpassning av sin plattform i enlighet med riktlinjerna i WCAG 2.1 nivå AA. Det innebär bland annat att plattformen erbjuder:
- Bättre navigering utan mus med förhöjd användarupplevelse
- Tydlig kontrastjustering och läsbarhet
- Stöd för skärmläsare och tangentbordsnavigering
– Vi har alltid haft 100 % dubbel ålderskontroll – och nu har vi också gjort maximala ansträngningar för att säkerställa en tillgänglig användarupplevelse. Det här handlar om respekt för våra kunder och ALLA snusare i Sverige, säger Carl Pilo Karth, vd på Snuset.se.
– Det är inspirerande att arbeta med en aktör som Snuset.se, som ser tillgänglighet som ett pågående ansvar och en självklar del av en bra användarupplevelse. Tillsammans har vi tagit viktiga steg, och visar att tillgänglighet kan bli en styrka snarare än en begränsning, säger David Hjelmström vd på Selma.se
Snuset.se fortsätter sätta standarden
Snuset.se har sedan starten 2023 haft branschens mest konsekventa åldersverifiering, med dubbel kontroll både vid köp och leverans – något som fortfarande saknas hos många aktörer i branschen.
Genom att nu också bli en av de första e-handelsplattformarna som tillgänglighetsanpassats i enlighet med gällande riktlinjer, förstärker Snuset.se sin position som en föregångare i snusbranschens digitala utveckling. Tillgänglighet och trygghet går hand i hand – och båda är centrala för Snuset.se fortsatta tillväxt.
Stark tillväxt i kombination med ansvar
Satsningen sker samtidigt som tillväxten fortsätter starkt. Under första kvartalet 2025 ökade antalet aktiva kunder med 115 %, antalet sålda produkter med 124 %, och omsättningen med 134 % – siffror som visar att det går att växa snabbt utan att kompromissa med ansvar eller användarupplevelse.
Snuset.se – tryggt och tillgängligt för dig över 18 år
Snuset.se erbjuder över 1 000 sorter av svenskt snus, vitt snus (nikotinportioner), vape och nikotinfria alternativ från ledande producenter som Swedish Match, Philip Morris, Skruf Snus AB, Nordic Snus, Another Snus Factory, BAT, Fiedler & Lundgren och XQS.