Med en konvertering till köp på bara 20–60 % lämnar den fysiska detaljhandeln en enorm potential outnyttjad.
Michael Lemner, med över 30 års erfarenhet i ledande befattningar hos bland andra H&M, Bally och New Look, och Tanja Cronqvist, ansvarig för retail media på BizLab med lång bakgrund inom datadriven analys, menar att nyckeln ligger i att förstå alla kunder som besöker butiken – inte bara de som köper.
– ”Det är dags att börja mäta och analysera hela kundflödet. Med demografiska data som ålder och kön, och information om hur länge kunder stannar i butik, kan retailers identifiera målgrupper, förstå beteenden och arbeta mer precist för att öka konverteringen”, säger Michael Lemner.

Retailexperten Michael Lemner (till vänster) tycker fysisk detaljhandel lägger för lite fokus på att kartlägga alla besökare i butik
Tekniken finns redan. BizLabs AI-baserade lösningar ger anonymiserade, GDPR-säkrade insikter i realtid om besökare i butik. Det gör det möjligt att optimera sortiment, butikslayouter och kampanjer.
– ”De flesta retailers har idag god koll på sina köpande kunder i den fysiska butiken medan kunskapen om alla besökare oftast är bristfällig. Här finns en enorm möjlighet att öka både omsättning och lönsamhet genom att ta kontroll över den datan”, säger Tanja Cronqvist.
Enligt Lemner och Cronqvist är nästa stora konkurrensfördel för fysisk handel att förvandla butiken till en datadriven medieplattform där varje besökare kan mätas, förstås och påverkas.
BizLab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.