Allt fler svenskar planerar att åka på semester under höstlovet, det visar nya siffror från resebyrån Ticket.
Bokningarna har ökat med 32 procent jämfört med förra året och ligger nu över nivåerna innan pandemin.
Resebyrån Ticket ser ett rekordhögt tryck på höstlovsresor. Bokningarna har ökat med 32 procent jämfört med förra året och ligger nu 24 procent över nivåerna precis innan pandemin. Sommarens ostadiga väder kan ha bidragit till att fler vill säkra en semester under höstlovet.
Spanien dominerar bokningarna och Alicante sticker ut som ett trendande resmål – antalet bokningarna dit har mer än tredubblats jämfört med förra året. Svenskarna fortsätter att välja resmål inom Europa där sol och bad står i fokus. Samtidigt lockar även storstäder, med London i topp som den mest bokade destinationen inför höstlovet.
– Det är väldigt intressant att bokningarna nu ligger över nivåerna innan pandemin. Vi ser tydligt att många längtar efter att göra något annat i vardagen och komma bort en stund. Det finns fortfarande många resor kvar, men eftersom intresset är stort rekommenderar vi att inte vänta för länge om man vill säkra sin resa till bästa pris, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.
De hittills mest bokade resmålen under höstlovet
- London (1)
- Rom (5)
- Gran Canaria (3)
- Malaga (8)
- Paris (2)
- Alicante (NY)
- Lissabon (10)
- Barcelona (6)
- Larnaca (7)
- Mallorca (NY)
Källa: Resebyrån Tickets bokningsstatistik, resor bokade mellan 1 januari och 31 augusti 2025, med av- och hemresa mellan lördag vecka 43 och söndag vecka 44. Jämförelsen görs med samma period 2024 och 2019.
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med 65 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi.