Nu har Svenskarna och Internet 2023 släppts.
Årets rapport visar att 53 procent känner sig kränkta när personlig data från deras internetanvändning samlas in.
Analytics-leverantören Piwik PRO:s vd Piotr Korzeniowski kommenterar resultatet och menar att svenska företag och svensk e-handel måste förhålla sig till detta.
– Insamling av personlig data behöver ske med stor respekt för användarens integritet. Årets resultat bekräftar bilden vi har haft sedan tidigare och detta förstärker bilden av att svenska företag som satsar på en digital närvaro behöver ta frågorna på stort allvar och fundera på hur data samlas in, hur den lagras och vilka möjligheter användaren har att anpassa vilken data som sparas, säger Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO.
Svenskarna och Internet 2023 visar också att 71 procent är emot att personlig data används för att skapa riktade annonser till internetanvändarna. Störst är motståndet bland den äldre generationen där nästan 8 av 10 är emot riktade annonser.
– Riktade annonser har tidigare varit ett viktigt verktyg för marknadsförare, men nu när svenska folket så tydligt visar att detta inte uppskattas behöver många annonsörer tänka om och tänka nytt. Det kan handla om att växla upp arbetet med att samla in anonym data från den egna webbplatsen, men det kan också handla om att se över sina målgrupper samt i vilka plattformar som annonsering ska ske, säger Piotr Korzeniowski, vd på Analytics-leverantören Piwik PRO.
Svenskarna och Internet är Sveriges största individundersökningar om internetanvändning och har genomförts sedan år 2000. Sedan 2010 är det Internetstiften som har ansvar för att ta fram rapporten. Undersökningen har skett i samarbete med undersökningsföretaget Novus har bestått av telefonintervjuer och webbpaneler.