Nu tar Reitan Convenience (Pressbyrån, 7-Eleven och PBX) och Coca-Cola i Sverige ännu ett steg mot att öka återvinningen för människor på väg.
En pantmaskin kommer att placeras inne hos Pressbyrån mellan tunnelbanan och Stockholms Centralstation.
Om försöket faller väl ut så kommer pantmaskiner att placeras på flera platser.
Under mars kommer det dessutom att skickas pantkärl i metall till cirka 100 Pressbyrån-och 7-Eleven-butiker över hela landet. Syftet är att öka pantningen av flaskor och burkar on the go.
– Undersökningar visar att svenskar – och faktiskt allra mest unga – som befinner sig i rörelse mellan olika platser inte återvinner sina inköp i lika stor utsträckning som annars. Vi vill utforska om det går att öka pantningen on the go och kunde inte tänka oss en bättre plats än nära en av Sveriges mest trafikerade gångtunnlar, säger Anna Wallenberg, vd Reitan Convenience i Sverige.
Pantmaskinen är en av de idéer som tagits fram tillsammans med Unga innovatörer, som en del i ett projekt för att minska nedskräpningen on-the-go mellan Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige. Med den nya maskinen blir det enklare att mäta och analysera data kring återvinning – samtidigt som vi uppmuntra konsumenterna till att panta sin förpackning. Alla pantpengar kommer att skänkas direkt till Håll Sverige Rent.
– Det är ofta de allra enklaste lösningarna som är de bästa. Det saknas ofta möjligheter att återvinna på sådana här platser och det behöver vi ändra på, säger Anna Wallenberg.
Pantmaskinen kommer att stå inne hos Pressbyrån mellan tunnelbanan och Stockholms Centralstation från och med mitten av februari. Om försöket faller väl ut kan fler pantmaskiner i butik bli aktuellt runt om i landet.
– För att nå vår vision att alla förpackningar samlas in och återvinns så måste vi hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att förändra sitt beteende, särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Därför krokar vi arm tillsammans med Reitan Convenience i arbetet mot vår gemensamma vision om en skräpfri värld, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.
PBX är Reitan Convenience i Sveriges living lab för att testa nya vägar till hållbara val. Därför kommer maskinen att ha samma visuella uttryck som PBX och PBX-butiken i Albano.