Doomscrolling har blivit ett utbrett digitalt problem i Europa.
En ny undersökning från OnePlus visar nu den chockerande mängd timmar vi dagligen spenderar på att konsumera negativt innehåll online.
Som svar lanserar OnePlus det självförstörande spelet Brain Rot Blaster – ett spel som bokstavligen gör slut på doomscrollingen.
Doomscrolling – att tvångsmässigt scrolla igenom nyheter eller innehåll som är deprimerande eller oroande – har blivit ett växande problem i Europa. Det påverkar inte bara hur vi mår, utan också hur vi använder vår tid.
En omfattande europeisk undersökning från OnePlus visar att nästan var femte person (18 procent) dagligen spenderar mellan 1–2 timmar på att doomscrolla, medan en av tio (10 procent) lägger så mycket som 3–4 timmar på aktiviteten varje dag. För vissa tar alltså doomscrolling upp nästan en hel dag i veckan.
Över en tredjedel (37 procent) upplever dessutom att de två till tre gånger om dagen kommer på sig själva med att doomscrolla istället för att göra sakerna de tänkt. Över var fjärde (27 procent) respondent menar också att deras scrollande mestadels består av negativa nyheter eller innehåll som berör kändisdrama (23 procent) och lyxliv (18 procent).
Knappt en av fem (17 procent) uppger att de känner sig informerade eller uppdaterade efter en doomscrolling-session, men till synes mer på bekostnad av trötthet och en känsla av utmattning (21 procent).
För att få bukt på detta problem presenterar nu OnePlus Brain Rot Blaster, ett retroinspirerat webbspel som lyfter fram de mest igenkännbara stereotyperna online genom att sätta in dem i spelet som demoniska karaktärer som ska skjutas. Där får du bland annat träffa kryptoinvesterande snubbar, konspirationsteoretiker, alarmistiska nyhetsankare och falska hälsogurus.
– Vår undersökning visar att människor spenderar mer tid än de inser på doomscrolling. Tid som istället skulle kunna användas till att skapa, knyta kontakter eller helt enkelt leva mer medvetet. Vi skapade Brain Rot Blaster för att hålla upp en spegel mot det innehåll vi dagligen konsumerar och uppmuntra folk att ta tillbaka kontrollen över sin skärmtid. Det är ett lekfullt sätt att väcka eftertanke, men också en allvarlig påminnelse om hur mycket mer vi faktiskt skulle kunna göra, säger Celina Shi, Chief Marketing Officer of OnePlus Europe.
Om Brain Rot Blaster
I internets dunklaste vrår tar du formen av en innehållskonsument, vars uppdrag är att under sin sista doomscroll spränga bort demonerna och befria dem från det deprimerande flödet – en gång för alla. Efter en omgång så självförstörs sedan spelet, vilket ska uppmuntra spelarna till att sluta scrolla och ta tillbaka kontrollen över sin tid. I stället kan de fokusera på produktivitet och kreativitet.
Brain Rot Blaster (och din allra sista doomscroll) blir tillgängligt i juli i samband med lanseringen av OnePlus Nord 5 – en smartphone som är byggd för att skapa mer och scrolla mindre. Se trailern till spelet på YouTube.
Om OnePlus Nord 5
Den 8 juli 2025 lanseras OnePlus Nord 5, som är utformad för att hjälpa användare att bekämpa scrollandet och ”Up Their Game”. Telefonen är skapad för dem som vill ha mer kraft, prestanda och möjligheter, och är därför idealisk för gamers, kreatörer och multitaskare. Med funktioner som AI Summary, AI Translate och Open Canvas+ multitasking ökar den användarens produktivitet.
När det gäller kreativitet erbjuder den en kraftfull kamera, en skärm i flaggskeppsklass och smarta genvägar som Plus Key – perfekt för snabbt och skarpt innehållsskapande.
Den här enheten är inte gjord för att scrolla – den är gjord för att göra mer och skapa mer.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 6-16 juni 2025 av OnePoll på uppdrag av OnePlus. Totalt har 14 000 personer i Europa som är 18 år eller äldre deltagit.
Bilagor
On average, how much time per day do you spend doomscrolling? [Select best match] | |
% | |
Less than 30 minutes | 23% |
30 minutes to 59 minutes | 19% |
1-2 hours | 18% |
3-4 hours | 10% |
5-6 hours | 3% |
7-8 hours | 1% |
More than 8 hours | 1% |
Not sure | 5% |
N/A – I do not doomscroll | 20% |
On average, how many times a day do you find yourself doomscrolling when you intended to do something else? [Select best match] | |
% | |
0 – I do this but less than once a day | 15% |
Once | 17% |
2–3 times | 37% |
4–5 times | 15% |
6–7 times | 5% |
8–10 times | 2% |
More than 10 times | 2% |
Not sure | 7% |
Which, if any, of the following types of content do you consume when doomscrolling? [Select all that apply] | |
% | |
Negative world news | 27% |
Reality TV / celebrity drama | 23% |
Luxury living (e.g. excessive displays of flashy cars, houses, watches, clothes, etc.) | 18% |
Toxic wellness (e.g. fad diets, toxic beauty / body image consumption, extreme exercise) | 18% |
Fake news/misinformation | 17% |
Rogue financial advice (e.g. AI model prompts, gamifying the economy, side-hustles, courses, investments, ethical tax dodge, get rich quick schemes, etc.) | 17% |
Relationship content | 16% |
Conspiracy theories | 16% |
Tourist traps / unrealistic travel expectations | 15% |
Content creation with AI (e.g. fake profiles, video manipulation, etc.) | 14% |
AI Doomerism (Excessive negative content about the existential thread of AI) | 9% |
Toxic masculinity | 7% |
Extreme pushers of blockchain technology | 7% |
None of the above | 22% |
How have you ever felt after a doomscrolling session? [Select all that apply] | |
% | |
Tired or drained | 21% |
Informed or up to date | 17% |
Annoyed | 17% |
Anxious or overwhelmed | 14% |
Unable to sleep | 14% |
Guilty | 13% |
A decline in mental sharpness or ability to concentrate | 12% |
Inspired or motivated to take action | 11% |
A sense of doom or dread | 8% |
Energised | 8% |
None of the above | 11% |
No particular feelings | 19% |
Om OnePlus
OnePlus är ett globalt mobilteknikmärke som utmanar traditionella teknikbegrepp. Grundat på mantrat ”Never Settle” skapar OnePlus elegant designade enheter med hög byggkvalitet och prestandastark hårdvara. OnePlus bygger starka relationer och växer tillsammans med sin användar- och fancommunity.