Mastercard tillkännager idag ett flerårigt partnerskap med Live Nation, världens ledande företag inom liveunderhållning.
Partnerskapet uppmärksammar den viktiga roll som musik spelar i människors liv. Hela 78% av konsertbesökare världen över ser musik som en grundläggande del av vem de är.
Nu kommer Mastercard att knyta samman över 100 miljoner kortinnehavare med deras största passion, musik, på nya och spännande sätt.
Detta genom att ge exklusiv tillgång till förköpsbiljetter, premiumplatser och VIP-upplevelser via priceless.com. Partnerskapet kommer att öka mängden förmåner som redan finns tillgängliga för Mastercards kortinnehavare, vilket inkluderar erbjudanden och upplevelser inom bland annat samåkning, matleveranser, näthandel samt Priceless-upplevelser inom resor, wellness och mat med mera.
– På Mastercard letar vi ständigt efter nya sätt att berika våra kortinnehavares liv, i stora och små stunder, säger Raja Rajamannar, chief marketing and communications officer för Mastercard. Musik har en unik förmåga att väcka vår entusiasm, inspirera oss och föra oss samman. Tillsammans med Live Nation är vi därför glada att kunna ta våra kortinnehavare närmare deras passion för musik genom dessa nya förmåner.
Från och med den 1 januari 2024 kommer berättigade* Mastercard-kortinnehavare att ha tillgång till de nya förmånerna på 19 marknader i Europa och Asien. Detta inkluderar Australien, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Japan, Irland, Italien, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Filippinerna, Singapore, Spanien, Sverige, Taiwan, Thailand och Storbritannien. Alla förmåner kommer att finnas tillgängliga via priceless.com, där det finns ett stort utbud av Priceless-upplevelser inom områden som mat, wellness, underhållning och sport på marknader runt om i världen. Förmånerna kommer också att vara tillgängliga via mobilbank-appar hos utvalda samarbetspartners.
– Vi är glada över att samarbeta med Mastercard och hjälpa deras kortinnehavare att uppleva sina favoritartister på ett helt nytt sätt, säger Russell Wallach, Global President for media och sponsring på Live Nation. Vårt partnerskap kommer inte bara att skapa livslånga minnen för Mastercards kortinnehavare, utan också ge ett enormt marknadsföringsstöd till artister och shower över hela världen, vilket främjar en varaktig relation till publiken under många år framöver.
Partnerskapet bygger också på Mastercards åtagande att göra gott, genom att stödja Priceless Planet Coalition vars mål är att plantera 100 miljoner träd. Priceless Planet Coalition samarbetar med Conservation International och World Resources Institute och engagerar företag och konsumenter att åstadkomma kollektiva insatser i syfte att bekämpa klimatförändringarna. I samarbete med Mastercard kommer Live Nation att hjälpa kortinnehavare att ha en positiv inverkan på planeten, genom att erbjuda möjligheten att donera och plantera ett träd i samband med att de köper konsertbiljetter under vissa av Mastercards förköpsevenemang.
Mastercard har länge stöttat musikindustrin. Genom att sponsra GRAMMY Awards, Latin GRAMMY Awards och BRIT Awards har Mastercard skapat många innovativa och inkluderande Priceless-upplevelser som sammanför fans och artister. Mastercard har även lanserat ett album, “Priceless”, genom ett samarbete med fokus på mentorskap för blivande artister.