Lindex vinner utmärkelsen Årets digitala satsning och Susanne Ehnbåge, Lindex vd, utses som Årets ledare på branschgalan Retail Awards, arrangerad av Svensk Handel.
I juryns motiveringar lyfts bland annat fram hur Lindex bryter ny mark med sin innovativa AI-lösning Lindex Copilot som stöttar medarbetare i butik, samt hur modeföretaget, under Susanne Ehnbåges ledarskap, uppnått imponerande ekonomisk tillväxt och samtidigt minskat sitt klimatavtryck väsentligt.
”Jag är oerhört glad och hedrad att få ta emot detta ärofyllda pris. För mig handlar det inte om ett personligt erkännande utan det är ett bevis på det stora kundfokus, fantastiska engagemang och dedikerade arbete som alla medarbetare på Lindex visar varje dag. Det är hur vi gör saker tillsammans som är nyckeln till vår framgång och jag är tacksam över möjligheten att få arbeta med så många fantastiska kollegor. Det är med stor entusiasm jag ser fram emot vår fortsatta resa”, säger vd Susanne Ehnbåge.
Lindex Chief Digital Officer, Annika Elfström, kommenterar utmärkelsen Årets digitala satsning:
”Det är fantastiskt kul att få ta emot detta pris och att vårt arbete med Lindex Copilot uppmärksammas som ett lysande exempel på hur teknologi kan förbättra både effektivitet och kundupplevelse. Vår innovativa AI-lösning är en del av vårt digitala butiksprogram, där vi bygger en stark digital grund för att ta kundupplevelsen till nästa nivå. Detta erkännande är ett fint bevis på teamarbete och engagemang med drivkraften att ligga i framkant när det gäller att skapa innovativa lösningar som gör skillnad. Vi ser fram emot att fortsätta driva innovation och förändring inom branschen”.
Motiveringen för Susanne Ehnbåge, vd Lindex som vinnare i kategorin ’Årets ledare’ lyder:
”Under Susannes ledarskap har Lindex inte bara sett en imponerande ekonomisk tillväxt, med resultat som har skjutit i höjden från 130 miljoner till 1 miljard kronor sedan 2017, utan också tagit stora steg mot en hållbar framtid och lyckats minska företagets klimatavtryck med 41 procent. Susanne är också en ledare som verkligen bryr sig om människorna i företaget. Hennes aktiva engagemang i att lära känna medarbetarna skapar en arbetsmiljö där både individen och företaget ges möjlighet att blomstra”.
Motiveringen för Lindex som vinnare i kategorin ’Årets digitala satsning’ lyder:
”I raden av innovativa AI-satsningar inom retail sticker Lindex AI-lösning ut. Lindex Copilot har brutit ny mark i hur ny teknik kan stötta medarbetare i butik i syfte att ge en kundupplevelse i toppklass. Copilot är det lysande exemplet på hur AI kan öka effektiviteten och förbättra kundservicen inom retail. Att Microsoft uppmärksammat satsningen förvånar inte”.
Branschgalan Retail Awards, som arrangeras av Svensk Handel, har sedan 2008 delat ut pris till handelns starkast lysande stjärnor: personer och företag för deras engagemang att lyfta, utveckla och driva handeln framåt. Vinnarna är utsedda av branschkunniga jurygrupper och prisutdelningen där vinnarna korades och hyllades ägde rum 2 oktober under en gala på Berns i Stockholm.
Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.