Intresset för hudvård ökar kraftigt på den nordiska marknaden, och som ett svar växlar KICKS upp investeringarna i detta segment framåt.
Ett första steg är lanseringen av Beauty Pharmacy, ett helt unikt koncept inom dermatologisk hudvård som kommer att befästa KICKS position som ledande skönhetsdestination.
Konceptet omfattar ett attraktivt sortiment kombinerat med avancerade digitala verktyg och personlig rådgivning och kommer att tas ut både på e-handeln och i KICKS flagshipbutiker.
Dermatologisk hudvård är den kategori som växer mest inom hudvård och lanseringen av Beauty Pharmacy ligger därmed helt i linje med den efterfrågan som finns på marknaden.
”Den nordiska marknaden för hudvård växer markant och tillväxten drivs till stor del av dermatologisk hudvård. Med lanseringen av Beauty Pharmacy fyller vi en lucka i vårt erbjudande och vi blir en heltäckande hudvårdsdestination där våra kunder kan hitta allt man behöver för en optimal hudhälsa, säger Carola Lundell, VD på KICKS.
Beauty Pharmacy är en helt ny kategori hos KICKS där man har samlat ett väl kurerat utbud av dermatologiska hudvårdsprodukter som rekommenderas av hudläkare och farmaceuter och som fokuserar på olika hudtillstånd, som yttorr, irriterad eller aknebenägen hud.
I KICKS flagshipbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer Beauty Pharmacy att ha en egen yta och bemannas av kunniga farmaceuter för vägledning och personliga rekommendationer. För en skräddarsydd hudvårdsrutin anpassad utifrån hudens mående kommer det också att finns ett digitalt verktyg för hudscanning för att bedöma hudens tillstånd på en djupare nivå, som till exempel solskador, pigmenteringar och känslighet.
Online kan kunderna få hudvårdsrådgivning och vägledning av KICKS skönhetsexperter i kombination med digitala verktyg och beautytester.
“Vi ser att våra kunder i allt högre utsträckning efterfrågar trovärdig och skräddarsydd rådgivning i hur man tar hand om sin hud på bästa sätt. Med Beauty Pharmacymöter vi deras behov där vi drar nytta av kraften i digitala verktyg i kombination med personlig expertis och vägledning, något som också kommer vara avgörande för framtiden, säger Carola Lundell.
Kommunikation där kunderna ska känna sig sedda
I kommunikationen kring Beauty Pharmacy, och i likhet med all KICKS kommunikation, porträtteras olika människor som vågar visa upp sina rätta jag och här är det deras hudtillstånd som är i fokus. Detta också mot bakgrunden att det idag finns orimliga förväntningar kring hur vår hud förväntas se ut. Här vill KICKS med Beauty Pharmacy verka för att visa det som är verkligt och på riktigt. Kunderna ska känna sig sedda och accepterade.
Beauty Pharmacy lanseras först på KICKS e-handel den 8 maj, och därefter i KICKS flagshipbutiker i Stockholm, Malmö och Göteborg. I sortimentet hittar man välbeprövade varumärken som CeraVe, Bioderma, Vichy och La Roche-Posay.