Den ledande italienska premiumdelikatesskedjan Prezzemollo & Vitale (P&V) har valt Pricer som leverantör av lösning för automatisering och kommunikation i butik och digitala etiketter i alla sina butiker i London.
P&V grundades i Palermo på Sicilien och är nu tredje generationens familjeägda premiumdelikatesskedja specialiserad på hantverksmässiga italienska produkter av hög kvalitet som säljs i egna, moderna butiker.
Efter tio butiker i Palermo har P&V nu expanderat till den brittiska marknaden där de genom mat och vin hyllar den italienska och sicilianska kulturen.
2017 lanserade delikedjan sin första brittiska butik på Kings Road i Chelsea i London, och sedan dess har kedjan öppnat ytterligare tre delikatessbutiker i Notting Hill och Wimbledon samt Londons matmecka, Borough Market. Varje vecka importeras de finaste råvarorna från Italien, från säsongens frukt och grönsaker, till charkuterier, ostar, pasta och vin. I kafédelen serveras dessutom rätter baserade på mat från butiken. I planerna senare i år ingår att öppna ytterligare två butiker i Kensington och Clapham Junction.
P&V har sedan tidigare digitala etiketter i sina butiker i Palermo och ville ha samma digitala upplevelse i de exklusiva Londonbutikerna. Förutom att butikerna känns snygga och moderna hjälper lösningen kedjan att hantera automatiska prisuppdateringar i realtid för de mer än 2500 produkter som finns i varje butik. Dessutom får medarbetarna mer tid till att hjälpa kunderna när påfyllnaden av varor går fortare tack vare det digitala systemet.
Efter att noga ha utvärderat olika system med digitala etiketter valde P&V att samarbeta med Pricer tack vare bolagets ledande ställning på marknaden och den höga kvaliteten som går hand i hand med premiumbutikernas estetik, samtidigt som P&V får den digitala kapacitet som de vill ha i butiksverksamheten.
Pricer har arbetat i nära samarbete med P&V:s italienska it-team och och har nu installerat de senaste fyrfärgsetiketterna med start i september i Wimbledon och därefter Borough Market och Chelsea i oktober samt Notting Hill i december förra året.
Med Pricers molnplattform Pricer Plaza och digitala etiketter i alla sina butiker i London kan den exklusiva delikatesskedjan nu uppdatera priser och kampanjer i realtid och därmed säkerställa att priset på hyllan alltid är korrekt. Lösningen sparar också tid för butikspersonalen som istället kan fokusera på att betjäna kunder eller uppgifter som förbättrar kundupplevelsen i butik. Pricers system bidrar också till effektivare butiksdrift genom etiketterna blinkfunktion som uppmärksammar personalen på varor som behöver fyllas på, vilket bidrar till att säkerställa att produkterna finns på hyllan.
– Det sitter i detaljerna, som man brukar säga. Pricer hjälper oss att se till att vår prissättning och butiksverksamhet kan fungera effektivt med det fokus på detaljer och den kundservice vi vill kunna erbjuda våra kunder. Pricers team hade ett nära samarbete med vår it-personal i Italien, och installerade systemet och etiketterna snabbt och effektivt i butikerna, samtidigt som vi fick flexibiliteten att lägga till några specialanpassade integrationer så att lösningen nu passar våra affärsbehov perfekt, säger Salvatore Prezzemollo, Chief Operating Officer på P&V.
– Prezzemolo & Vitale är ett varumärke som hyllar det allra bästa av italiensk och siciliansk kultur genom produkter av högsta kvalitet, saluförda i eleganta och moderna delikatessbutiker. Digitaliseringen av butikshyllorna har bidragit till att göra butiksdriften mer effektiv och därmed till att butikerna nu kan ta nästa steg och leverera en förstklassig köpupplevelser för kunder med höga krav, säger Peter Ward, UK & Ireland Country Manager, Pricer.