Årets techtrender inom detaljhandeln: Gamification och nya AI-möjligheter
Hem GAMING Årets techtrender inom detaljhandeln: Gamification och nya AI-möjligheter

Årets techtrender inom detaljhandeln: Gamification och nya AI-möjligheter

Publicerat av: Redaktionen

Under 2024 kommer den tekniska utvecklingen att fortsätta prägla många områden inom detaljhandeln.

Vi bör särskilt hålla ögonen på de möjligheter som gamification och nya AI-stödda funktioner för med sig.

Detta är några av de trender som James Hughes, Retail CTO i Europa för Verizon Business, spår kommer att forma detaljhandeln i år.
2024 blir året för storskalig gamification

Medan vissa företag redan har integrerat gamification i sina strategier kommer trenden att öka markant under 2024. Hittills har vi sett hur gamification som drar nytta av nya web3-teknologier har använts i marknadsföringskampanjer. Detta tillsammans med tekniker som hologram, AR och andra digitala tillgångar tar det hela till nästa nivå.

Årets techtrender inom detaljhandeln: Gamification och nya AI-möjligheterFörra året var flera lyxmärken ledande kring att utnyttja möjligheterna med web3-teknologier, men fler utvecklingsmöjligheter för detaljhandlare kommer i år att bidra till ökad gamification-spridning. Detaljhandlare som verkar i större skala, inklusive stormarknader och FMCG-aktörer, förbereder sig för samarbeten kring upplevelser med element av gamification. Det handlar inte bara om att skapa engagemang, utan även om dess potential att påverka lojalitetsprogram. De detaljhandlare som kommer igång snabbt kommer att dra till sig både uppmärksamhet och kunder.

AI-stödda funktioner med ett syfte

Användningen av AI inom detaljhandeln har pågått i flera år nu och betydande investeringar har gjorts för att kunna dra nytta av data och uppnå konkreta resultat. I år förväntar vi oss att se resultaten av dessa ansträngningar.

Detaljhandlare kan använda AI för att förutse kundpreferenser och trender med större precision. Det handlar om att träffa rätt. Överproduktion kommer leda till överskottslager. Detta ökar inte bara detaljhandelns koldioxidavtryck, utan resulterar även i minskade fullprisförsäljningar Å andra sidan kommer underproduktion att resultera i förlorade möjligheter och missnöjda kunder.

AI blir ett verktyg som möjliggör noggrannare avvägning av produktions- och lagerbehov, så att det mer exakt kan anpassas till efterfrågan och bana väg för optimering genom hela leveranskedjan.

 

Relaterade Artiklar