Drygt hälften av de brittiska marknadsförarna (54 %) använder AI för att bestämma vilka priser och kampanjer de ska erbjuda under Black Friday.
Det visar resultaten från en undersökning från Martech-företaget Optimizely.
Undersökningen, som baseras på svaren från 100 brittiska marknadsförare och 1000 brittiska konsumenter, visar att AI har blivit en integrerad del av företagens marknadsföringskampanjer och strategier. Hälften av marknadsförarna använde AI för att planera sin marknadsföring inför årets Black Friday.
Optimizelys undersökning visar också att 31% av de brittiska konsumenterna planerar att använda AI-tjänster för att hitta de bästa erbjudandena under Black Friday.
– Black Friday är startskottet för årets mest intensiva köpperiod, och det är nu varumärken lägger grunden hur framgångsrika de blir jämfört med sina konkurrenter. Konsumenterna jagar de bästa erbjudandena samtidigt som varumärkena gör allt de kan för att erbjuda konsumenterna personliga digitala upplevelser, säger Tina Nelson, produktchef på Optimizely.
– Undersökningen visar att AI har fått en allt större roll i marknadsföringen, eftersom det kan hjälpa företag att optimera sina erbjudanden. Det räcker dock inte att enbart använda själva AI-verktygen. För att leverera effektiva digitala upplevelser måste AI vara helt integrerat i hela marknadsföringsprocessen – från innehållsskapande till produktrekommendationer. Först då säkerställer man att kunden får en sömlös och personlig resa som dessutom är anpassad till var i köpprocessen kunden befinner sig, avslutar Tina Nelson.
Om Optimizely
Optimizely hjälper företag och människor att nå sin fulla digitala potential. Det gör man genom att omdefiniera hur marknadsförings- och produktteam arbetar för att skapa och optimera digitala upplevelser över alla kanaler. Med Optimizely One, branschens första operativsystem för marknadsförare, skapas flexibilitet och valmöjligheter för användare att bygga sin egen lösning. Optimizely har nästan 1500 anställda på 21 globala kontor, samt över 700+ partners. Företaget har fler än 10 000 kunder, inklusive H&M, PayPal, Zoom och Toyota. Vänligen läs mer på optimizely.com.