Adform lanserar ett planeringsverktyg för automatiserade DOOH-köp över flera kanaler
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARAdform lanserar ett planeringsverktyg för automatiserade DOOH-köp över flera kanaler

Adform lanserar ett planeringsverktyg för automatiserade DOOH-köp över flera kanaler

Publicerat av: Redaktionen

Som första globala DSP:n lanserar Adform ett kartbaserat DOOH-verktyg i 15 marknader, däribland Sverige.

Lösningen ger annonsörer visuell översikt över tillgängliga skärmar i realtid, förenklar planeringen av flerkanalskampanjer och integrerar DOOH fullt ut i det digitala arbetsflödet.

– DOOH är en av de mest dynamiska kanalerna i dagens medielandskap, och med vår nya lösning gör vi det enkelt för annonsörer att koppla samman sina investeringar över flera kanaler. Denna utveckling omvandlar hur omnikanalstrategier planeras och mäts, säger Stefan Szczepanski, Sverigechef på Adform.

Branschens första globala visuella DOOH-planeringsgränssnitt ger användare möjlighet att direkt på kartan se tillgängliga skärmar och planera efter plats, målgrupp, demografi och närhet. Verktyget är en del av Adform FLOW, en Demand Side Platform (DSP) som automatiserar inköp av digitalt annonsutrymme över flera kanaler som DOOH, CTV, Audio och Display. Målet är att förenkla och effektivisera hela den omnikanala köpprocessen i en enda plattform.

Adform lanserar ett planeringsverktyg för automatiserade DOOH-köp över flera kanalerLanseringen sker i ett läge där DOOH snabbt växer i betydelse som en skalbar kanal för datadriven annonsering. Prognoser visar att den globala omsättningen för DOOH väntas överstiga 19 miljarder dollar under 2025 och växa till över 25 miljarder dollar till 2029. Samtidigt har Adforms kunder ökat sina investeringar i DOOH med hela 118 procent under första kvartalet 2025 jämfört med samma period föregående år, en tydlig indikation på att marknaden efterfrågar lösningar som möjliggör sömlös och strategisk samordning av alla kanaler.

Den nya kartbaserade lösningen möjliggör dessutom mer avancerad segmentering tack vare ett utökat samarbete med dataleverantören Adsquare. Det ger annonsörer möjlighet att optimera kampanjer utifrån faktorer som realtidsväder, evenemang och tid på dygnet, i kombination med plats- och målgruppsdata.

– Med Adforms kartbaserade DOOH-lösning får vi ett konkret verktyg som förenklar och förtydligar planeringen i en annars komplex kanal. Det ger oss större effekt i helhetsstrategier som omfattar CTV, Audio och Display, säger Oliver Dragic, Managing Director på Pilot.

Bakom den nya satsningen står även starka samarbeten med ledande SSP:er och medieägare som Broadsign, Ströer, Hivestack och VIOOH. Med ett av marknadens mest avancerade och transparenta DOOH-erbjudanden stärker Adform sin roll som förstahandsval för annonsörer som vill ta kontroll över sin omnikanalnärvaro.

 

 

About Adform:

Adform is the most powerful and safe media buying platform in the world. With a 20+ year history of delivering service excellence and forward-looking technology, Adform enables major brands, agencies, and publishers to create, buy, and sell digital advertising globally. Having pushed the boundaries through augmented intelligence and an industry-leading identity solution, Adform has consistently changed the game for digital advertisers.

Relaterade Artiklar