Retail Media i fysisk butik exploderar
Hem DETALJHANDELRetail Media i fysisk butik exploderar

Retail Media i fysisk butik exploderar

Publicerat av: Redaktionen

Christian Bönnelyche, senior advisor på BizLab menar att fysisk detaljhandel står inför sitt största skifte på 20 år.

Enligt en ny rapport från EMARKETER (Okt 2025) växer retail media snabbare än någon annan mediekategori globalt.

Men den stora överraskningen är att den snabbast växande delen inte är online – utan i fysisk butik, där tillväxten nu ökar med drygt 24% per år och förväntas passera 1 miljard USD redan innan decenniets slut.
”Detta driver fram en helt ny konkurrensfördel för fysisk detaljhandel, som nu kan ta tillbaka marknadsandelar från digitaljättarna” hävdar Bönnelyche.

”Fysisk retail håller på att bli nästa stora mediekanal. Det handlar inte längre om att ”bara” sälja produkter – det handlar om att sälja räckvidd, målgrupper och konvertering. Och marginalerna är väldigt höga.” säger Christian.

”Rapporten i EMARKETER visar att annonsörer är redo att flytta stora delar av sina investeringar från Google, Meta och traditionell media på ett villkor. Att fysisk retail kan erbjuda samma datakvalitet och mätbarhet som digitala kanaler.” säger Christian.

Retail Media i fysisk butik exploderar

Christian Bönnelyche på BizLab tror att butiken snart är att likna vid ett datadrivet mediahus.

Det är här en ny generation AI-baserad teknik, som t ex BizLab FLOW, förändrar spelplanen. För första gången kan butiker mäta målgrupper i realtid. Kön, ålderskategori och reaktionen på budskapet. ”Man kan helt enkelt möta annonsörernas krav även i fysisk butik” fortsätter Christian och tillägger. ”Det här är en unik möjlighet för fysisk retail att skapa en helt ny intäktsström med hög marginal och baserad på data man tidigare inte haft tillgång till.”

Rapporten i EMARKETER lyfter en av de mest avgörande insikterna:
Annonsörerna vill inte längre köpa kanaler. De vill köpa hela köpresor.

Det betyder att retailers behöver kombinera:

  • digitala touchpoints (e-handel, appar, CRM, sociala medier)
  • med fysiska touchpoints i butik såsom digitala skärmar, målgruppsstyrt innehåll och aktivering.

”De aktörer som lyckas samordna dessa ytor till en enhetlig medieprodukt kommer att ta en ledande position i det som nu blivit en av världens snabbast växande mediemarknader” fortsätter Christian.

För första gången på 20 år har fysisk retail en chans att ta tillbaka initiativet i kampen mot e-handeln.

Förutsättningarna finns verkligen säger Bönnelyche

  • Många relevanta besökare i butik
  • Lokalt förtroende
  • Närhet till köptillfället
  • Och nu även datan som annonsörerna ser som helt avgörande

”Retailers behöver börja tänka som mediahus – och det betyder att man måste sluta sälja ytor och börja sälja målgrupper och kontakter. Tekniken finns. Frågan är bara vilka som tar steget först.” avslutar Christian Bönnelyche.

 

 

BizLab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.

Relaterade Artiklar