Wolt Market går starkt - mer än fördubblar antalet leveranser
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt Market går starkt – mer än fördubblar antalet leveranser

Wolt Market går starkt – mer än fördubblar antalet leveranser

Publicerat av: Redaktionen

Antalet leveranser för kedjan av virtuella butiker Wolt Market har ökat med nästan 110 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året.

Framgången beror bland annat på större sortiment och utökat leveransområde.

Kedjan har dessutom gjort stora satsningar på hållbarhet, bl.a. genom att minska butikernas matsvinn.

För en månad sedan kunde Wolt meddela en imponerande ordertillväxt på över 70 procent för hela plattformen i Sverige under kvartal tre jämfört med samma period i fjol. Bolagets egna kedja av virtuella butiker Wolt Market går ännu starkare. Ordertillväxten under kvartal tre ligger på strax under 110 procent, och detta trots att man inte öppnat några fler butiker.

Man har däremot fokuserat på att utöka sortimentet med cirka 20 procent och gjort det mer relevant för en bredare målgrupp, där mjölkprodukter, ägg och bröd vuxit rejält. Butikernas leveransområde har dessutom blivit större, vilket gör att man kan nå fler människor. Joachim Schwarzbach är VD för Wolt Market och säger:

– Det känns otroligt kul att vi ökar så pass mycket. Vi kan se att mycket av denna tillväxt är helt organisk där samma kunder använder vår tjänst mer och mer. Vi fyller en funktion i livspusslet där man kanske inte har tid eller lust att köa i en vanlig mataffär, utan föredrar att få det hem till dörren på under 30 minuter. Vi har dessutom en helt annan flexibilitet än de stora kedjorna gällande sortiment och prissättning. I våras så var vi bland de första matbutikerna i landet med att genomföra kraftiga prissänkningar när matpriserna skenade som mest, där vi främst vände oss mot småbarnsfamiljer.

Fokuserat på hållbarhet

Wolt Market går starkt - mer än fördubblar antalet leveranserMan har också lagt ett kraftigare fokus på hållbarhetsfrågor hos Wolt Market. I och med att butiksflödet är helt digitaliserat har man infört ett system där varor som är på väg att passera sitt bäst-före datum automatiskt reduceras i pris och lyfts fram i appen. Och de varor som inte säljs räddar man i samarbete med matsvinnsrörelsen Too Good To Go. Under de senaste 12 månaderna har man skapat nära 6 000 måltider på räddade råvaror från Wolt Market.

 

 

 

Relaterade Artiklar