E-handel: 7 saker som svenska webbutiker är fantastiskt bra på
Hem E-HANDEL E-handel: 7 saker som svenska webbutiker är fantastiskt bra på

E-handel: 7 saker som svenska webbutiker är fantastiskt bra på

Publicerat av: Redaktionen

Svenska webbutiker rider på en framgångsvåg och e-handeln stormar fram som en väloljad maskin som det har tagit många år att optimera och fintrimma.

Men vad är det som de svenska webbutikerna är så bra på – och vad kan andra länder lära sig av dem?

Förra året uppgick den totala e-handelsomsättningen i Sverige till svindlande 136 miljarder kronor. Med knappt 10,5 miljoner invånare och en förväntan om att marknaden bara ska fortsätta att växa, vore det ingen underdrift att säga att vår svenska e-handelsmodell verkligen fungerar.

Svenska pionjärer inom e-handel har skapat en blomstrande onlinemiljö för detaljhandel, där i synnerhet mode- och livsstilsvarumärken dominerar. Och det är framför allt sju saker som de bästa webbutikerna gör bäst:

  1. Enkel tillgänglighet

Svenskarnas breda internetanvändning och teknikkunnighet är en avgörande faktor bakom e-handelsframgångarna. När konsumenterna har enkel tillgång till internet, streaming och onlinebutiker är grunden lagd för en framgångsrik bransch.

Kombinationen av svenskarnas IT-kompetens och spridningen av teknisk utbildning skapar en solid grund för framtidens e-handel.

För att skapa samma plattform bör andra länder investera i att förbättra sin internetinfrastruktur och främja allmänhetens förtroende för den tekniska utvecklingen.

  1. Modebranschen visar vägen

De allra flesta har köpt kläder på nätet, och både TV och sociala medier är fulla av reklam och annonser från kläd- och textilföretag, vilket gör det enkelt för företagen att nå ut till köpvilliga kunder.

Den svenska modebranschen har fått ett globalt erkännande för sin hållbarhet, innovativa design och välkända varumärken som H&M, Acne Studios och COS. Andra länder kan dra nytta av att stödja och främja sina egna modeindustrier som en viktig del av sin e-handelsstrategi.

  1. Tekniskt entreprenörskap

När det gäller innovation och teknisk expertis inom telekommunikation betraktar många utomlands Sverige som ett föregångsland. Om man zoomar in på entreprenörsmiljön går det tydligt att se hur det växande startup-ekosystemet frodas mitt i den tekniska utvecklingen och varje dag dyker det upp nya företag som har stora ambitioner att sätta sin prägel och göra skillnad.

Andra länder som vill följa efter bör främja innovation och entreprenörskap genom investeringar, stöd och gynnsamma villkor för teknikentreprenörer.

  1. Utbytbara komponenter säkerställer utveckling

I stället för att nöja sig med en teknisk “one-size-fits-all”-lösning har företag som Klarna och Centra fokuserat på att välja ut de komponenter som bäst passar deras nuvarande behov och som fritt går att bytas ut efter behov.

Dessa små delar samverkar sömlöst och bildar tillsammans en fullt fungerande helhet som är anpassad efter specifika behov och är kopplad till andra system via API:er. Genom att använda denna metod kan utvecklare bygga starkare och mer tillförlitliga applikationer på ett snabbt och effektivt sätt. Detta ger dem flexibilitet och effektivitet i e-handelslösningarna.

  1. Vikten av Headless CMS

För att säkerställa flexibilitet och tillförlitlighet mellan front- och backend är det viktigt för företag att kunna hantera annars komplicerade kommandon på ett enkelt sätt – och särskilt i Sverige sker en stor ökning av användningen av Headless CMS-system.

E-handel: 7 saker som svenska webbutiker är fantastiskt bra påEn webbutik som bygger på ett Headless CMS ger oöverträffad flexibilitet eftersom det separerar backend-funktionalitet från frontend-design, vilket gör det möjligt att anpassa och justera användarupplevelsen mer exakt.

Detta gör det också möjligt att snabbare genomföra förändringar och lägga till nya funktioner för att skapa en mer dynamisk, konverterande och konkurrenskraftig e-handelsplattform.

  1. Råd från digitala byråer

Det är omöjligt att förutspå hur långt tekniken har kommit om ett år eller en månad – eller ens nästa vecka.

För många företag har det därför varit en god investering att söka råd från digitala byråer som Stok, Grebban och Cloud Nine – som i mina ögon helt enkelt är några av de bästa i Norden. De har alla spelat en central roll i Sveriges e-handelsframgångar genom att bland annat ge sina kunder råd om användningen av Headless CMS. Detta har gjort det möjligt för kunderna att enkelt hantera sitt innehåll självständigt, vilket har lett till besparingar i tid och pengar.

  1. Effektivitet och prestanda

Precis som det är viktigt för fysiska butiker att skapa en estetisk, säker och funktionell köpupplevelse är det viktigt för e-handelswebbplatser att leverera en bra upplevelse för kunderna. Många organisationer har sett förbättrad prestanda, lägre bounce rate och ökade intäkter efter att ha implementerat Storyblok.

 

Genom att återanvända komponenter och mallar är det enkelt för butiker att presentera sina produkter så att kunderna enkelt kan trycka på “Lägg i varukorgen”.

Sverige visar vägen

Den svenska e-handelsmarknaden tar steget in i framtiden med ökat fokus på internationalisering, personalisering av användarupplevelsen och ny teknik som utbytbara AI-lösningar. De framstormande e-handelsföretagen som har Storyblok ombord är en avgörande del av denna utveckling med sin flexibla och API-fokuserade inställning till CMS.

När man utomlands försöker lista ut hur teknikens vindar kommer att blåsa i framtiden och hur man ska navigera på de föränderliga teknologiska vågorna, borde Sverige vara Polstjärnan man navigerar efter.

Relaterade Artiklar