Swish öppnar upp för direktanslutning av betaltjänstleverantörer (PSP:er) för första gången vilket tar bort kravet att använda en bank för att få tillgång till tjänsten.
Zimpler bryter ny mark som den första PSP:n att integrera sig direkt med Getswish, företaget bakom Sveriges mest använda betalningsmetod för omedelbara betalningar.
Denna förändring tar bort ett av de största hindren för företag inom hårt reglerade branscher att få tillgång till Swish. Hittills har företag behövt direkta bankrelationer – en ofta kostsam, tidskrävande och begränsande process. Genom Zimplers direktanslutning kan företag nu integrera Swish snabbare, till en lägre kostnad och med ökad stabilitet.
”Detta är en banbrytande förändring för den svenska betalmarknaden,” säger Johan Strand, vd på Zimpler. ”Många företag i reglerade branscher har haft svårt att få tillgång till betallösningar på grund av komplexa bankkrav. Genom att integrera med Swish ger vi företag ett snabbare och mer effektivt sätt att få tillgång till en av Sveriges mest pålitliga betalmetoder.”
Utöver direkt åtkomst för företag kan detta även öppna möjligheten för Zimpler att agera som Swish-leverantör åt andra PSP:er, vilket skulle göra lösningen ännu mer tillgänglig.
Urban Höglund, vd på Getswish, tillägger: ”Swish har alltid handlat om snabbhet, säkerhet och enkelhet. Med detta partnerskap öppnar vi upp för att fler företag kan ta emot Swish-betalningar.”
Med den växande användningen av konto-till-konto (A2A) betalningar och ett ökande krav på smidiga betallösningar markerar detta samarbete en betydande förändring i Sveriges finansiella ekosystem.
Om Zimpler
Zimpler är ett ledande bolag inom digitala direktbetalningar som knyter samman företag med över 350 miljoner kundbankkonton i 25 marknader. Grundat i Sverige 2012, strävar nu Zimpler efter att demokratisera betalningar globalt och skapa tillväxtmöjligheter för företag över hela världen. Läs mer på zimpler.com och följ resan på LinkedIn.
Om Swish
Swish lanserades 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker och har sedan dess blivit hela Sveriges mobila betaltjänst och en av de största betalningslösningarna i Europa. Swish förenklar vardagen för 8,6 miljoner svenskar och runt 300 000 företag och organisationer, och har på kort tid blivit Sveriges starkaste varumärke.