Unik teknisk lösning fixar vardagslogistiken för kunderna
Hem E-HANDEL Unik teknisk lösning fixar vardagslogistiken för kunderna

Unik teknisk lösning fixar vardagslogistiken för kunderna

Publicerat av: Redaktionen

Med den branschunika funktionen “Mina maskiner” på olssonparts.com tar Olsson Parts sin e-handel till en helt ny nivå.

Direktkopplingen mellan beställning och enskild maskin ger köparen en smidigare beställningsprocess, möjlighet till uppföljning ned på kund- och maskinnivå samtidigt som den förenklar kundens vardagslogistik.

Hur gör vi olssonparts.com ännu mer funktionellt och relevant för våra kunder?

Tankarna kring någon form av register- och märkningsfunktion vid beställning på sajt uppstod redan i ett tidigt skede av ”Mina maskiner”-projektet.

Christian Askland, IT-chef på Olsson Parts, berättar:
− Vi frågade oss vilka utmaningarna i kundernas vardag är och vad vi kunde göra för att underlätta för dem. För att få svar på frågorna satte vi ihop en referensgrupp bestående av representanter på både traktor- och entreprenadsidan från verkstad, maskinstation, enskilda maskinägare och lantbrukare.

Ett frågepaket lämnades över till tredje part som sedan skötte djupintervjuerna med referensgruppen. Vid intervjuerna framkom det bland annat att det fanns ett stort önskemål om att få hjälp med att hålla ordning på de egna beställningarna.

Löser vardagslogistiken

Unik teknisk lösning fixar vardagslogistiken för kunderna

− Behovet fanns hos både entreprenadfirman och lantbrukaren som har flera olika maskiner, men kanske främst hos verkstaden och maskinstationen. Många gör större reservdelsbeställningar ett par gånger om dagen, ibland ännu fler. När leveranserna kommer gäller det att snabbt veta vilken del som är beställd till vilken maskin, vilken maskinägare som ska vidarefaktureras eller vilket serviceställe eller servicetekniker delen ska levereras till etc. Utan någon form av märkning redan vid ordertillfälligt kan det snabbt bli rörigt och det är lätt att missa något, konstaterar Christian Askland.

För att kunna använda ”Mina maskiner” behöver man registrera ett kostnadsfritt konto på olssonparts.com. Sedan är det bara att börja registrera.

Så funkar det:
  • Registrera maskinägare och fordon, tillverkningsår, maskintyp, modell och annat som kan vara bra att känna till om det aktuella fordonet. Det går också att lägga in bilder direkt via mobilen.
  • Man kan registrera hur många maskiner och maskinägare som helst.
  • Vid beställning kopplar − märker − man varje orderrad till ett specifikt fordon eller kund eller både och.
  • Märkningen syns på både följesedel och faktura vilket underlättar vid bokföring eller vidarefakturering.
  • Märkningen sparas digitalt och gör det enkelt att via orderhistoriken köpa samma del igen, antingen filtrerat på maskin eller maskinägare, något som är bra vid bland annat den årliga servicebeställningen.

När du väljer en registrerad maskin i ”Mina maskiner” får du fram alla delar som passar just din maskin. Och lägger du exempelvis en order inför din maskins tusentimmarsservice finns den kvar till nästa gång det är dags för samma service. Då är det bara att göra en repetition.

− Det finns mer än 5 000 olika maskinmodeller som möjliga val direkt vid registreringen men du kan även skapa helt egna maskintyper, fabrikat och modeller. Har du till exempel hittat passande delar till din 4-hjuling lägger du upp den som ett eget fordon i ”Mina maskiner” och kopplar på de delar du redan vet passar. ”Mina maskiner” blir vad du gör det till, konstaterar Christian Askland som också menar att det här är bara början:

− ”Mina maskiner” är en unik teknisk lösning som sammanför en kunds alla maskiner på ett och samma ställe. Det ger en smidigare beställningsprocess, möjlighet till uppföljning ned på kund- och maskinnivå och skapar en förenklad vardagslogistik. Redan idag används ”Mina maskiner” av hundratals kunder, reaktionerna har varit mycket positiva, säger Christian Askland, IT-chef på Olsson Parts som fortsätter:

− ”Mina maskiner” är utvecklat tillsammans med och för våra kunder. Vi vill fortsätta att förenkla och förbättra köpupplevelsen samtidigt som kunden inte ska behöva lägga mer tid än nödvändigt på sina inköp. Man ska också vara trygg i att det blir rätt och att delen passar. För det gör den.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar