Nyligen publicerade Vejpkollen en artikel som lyfter fram allvarliga brister i ålderskontrollen vid köp av vitt snus i fysiska butiker.
Över hälften av de undersökta butikerna misslyckades med att kontrollera åldern på unga personer som ville köpa vitt snus.
Men frågan om ålderskontroll är inte ny. Vi på Snuskuriren har vid flera tillfällen belyst samma problematik, särskilt vad gäller e-handeln.
Trots Folkhälsomyndighetens förtydliganden den 1 mars 2024 om att ålderskontroller ska ske både vid köp och leverans, visar våra undersökningar att endast fyra av de tio största e-handlarna följer dessa regler.
Förebilder finns
Snuset.se har levererat över 10 000 paket med ålderskontroll från kassa till kund sedan Folkhälsomyndighetens förtydligande den 1 mars 2024. Detta står i stark kontrast till de hundratusentals paket som lämnats i obevakade brevlådor eller utanför dörren av andra stora aktörer i branschen. Snuset.se visar att det är fullt möjligt att upprätthålla en strikt ålderskontroll genom hela försäljningskedjan, något som borde vara en självklarhet för alla som säljer produkter med åldersgräns.
Bristande efterlevnad och falskt engagemang
Det är ironiskt att höra andra återförsäljare tala varmt om riskreduktion samtidigt som de ignorerar lagen om ålderskontroll. Det klingar falskt när dessa aktörer påstår sig vara engagerade i att minska skadorna från nikotinprodukter, medan de i praktiken tillåter minderåriga att köpa dessa produkter utan fullständig ålderskontroll.
Vägen framåt
För att säkerställa att lagen efterlevs krävs både teknologiska lösningar och en förändring i attityden hos både försäljare och konsumenter. Användning av mobilt BankID (eller annan lösning för elektronisk identifiering så som Freja eID) för åldersverifiering vid både köp och leverans är ett effektivt sätt att säkerställa att endast de som är över 18 år kan köpa och hämta ut snus, vitt snus och vape. En standardiserad och nationellt implementerad process för att minska risken för att minderåriga får tag på dessa produkter är nödvändig.
Vidare är det viktigt att branschorganisationer som OSS (Organisationen Sveriges Servicestationer) och Convenience Stores Sweden fortsätter sitt arbete med att förbättra ålderskontrollen i butikerna. Ett varningssystem som signalerar när en produkt med åldersgräns dyker upp i kassan är ett bra första steg, men det krävs mer utbildning, tydliga riktlinjer för butikspersonalen och tekniska lösningar för att säkerställa att lagen efterlevs.
Ålderskontrollen vid försäljning av vitt snus, snus och vape måste förbättras både online och i fysiska butiker. Medan Snuset.se visar att det är möjligt att upprätthålla strikta kontroller, måste andra aktörer i branschen ta sitt ansvar och följa lagen.
Genom att implementera moderna teknologiska lösningar och säkerställa att personalen är väl informerad om gällande regler, kan vi tillsammans arbeta för att skydda våra unga från att tidigt börja använda nikotinprodukter.
Det är dags att gå från ord till handling och skapa en tryggare försäljningsmiljö för alla.