För fjärde året i rad utses Telias mobilnät till klar vinnare i det världsledande och oberoende benchmarkorganisationen umlauts omfattande test av de fyra största mobilnäten i Sverige.
Telia tar hem första platsen i alla kategorier; tal, data och crowdsourced kvalitet.
Benchmarkorganisationen umlauts oberoende och årliga test av de fyra största operatörernas mobilnät, är marknadens mest detaljerade och kvalitativa mätning av tal och data. Under själva testen kör bilar med mätinstrument cirka 10 000 kilometer runt om i Sverige. Mätningarna sker under en längre tid i storstadsområden, mindre städer och vägnät. Datan kombineras med mätningar via mobila appar, så kallad crowdsourcing. Sammantaget ger detta en mycket bra bild av hur de mobila näten i Sverige fungerar.
Resultatet av umlauts omfattande tester visar återigen, för fjärde* året i rad, att Telias mobilnät levererar bäst nätkvalitet och kundupplevelse vid användning av mobila tjänster i Sverige. Telia får totalt 968 poäng av 1000 möjliga, vilket innebär att Telias mobilnät nu hör till de högst rankade mobilnäten i världen och håller absolut världsklass enligt umlaut.
– Vi är naturligtvis oerhört stolta och glada över att återigen få ta emot det positiva resultatet. Det ligger hårt arbete och stora investeringar bakom. Vår största nätmodernisering någonsin pågår fortfarande för fullt. Parallellt bygger vi också ett 5G-nät runt om i landet som redan nu når över 80% av Sveriges befolkning. umlauts tillförlitliga mätmetod visar att vårt arbete ger resultat och en ännu bättre användarupplevelse för våra kunder. En säker och robust mobiluppkoppling är avgörande för de flesta idag, både för privatpersoner och företag och det är väldigt roligt att få så tydligt bevis på att vi levererar det, säger Staffan Åkesson, Teknisk chef, Telia Sverige.
Inom tal fick Telia fick 263 poäng av 270 möjliga, där samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar är exempel på vad som utvärderas. Inom data fick Telia 468 poäng av 480 möjliga, efter test av bland annat upp- och nedladdning av filer, surf och streaming på webbsidor och YouTube. I kategorin ”Crowd” har tester utförts under mätperioden på 24 veckor. Dessa mätningar sker i mobila appar och Telia fick 237 poäng av 250 möjliga.