Tele2 AB (“Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) Tele2 IoT lanserar internationell utrullning av VoLTE-tjänster (Voice over LTE), som kommer att tillhandahålla den teknik för röstsamtal som kunder behöver för att kunna ringa röstsamtal i 4G-nätverket globalt.
Just nu pågår en utfasning av 2G och 3G över hela världen som ska vara klar i slutet av 2025.
Det innebär att allt som är kopplat till dessa gamla nät slutar fungera och därför är det viktigt att erbjuda alternativ för IoT-kunder som använder traditionella rösttjänster. Utrullningen av VoLTE i Tele2s svenska nätverk, samt i utvalda nätverk över hela världen, kommer att göra det möjligt för Tele2s IoT-kunder att använda nästa generations teknik för att tillgodose sina behov av röstsamtal.
Användningen av VoLTE kommer att förbättra kvalitén av rösttjänster över hela världen genom utnyttjandet av effektiv och framtidssäker nätverksteknik. Lanseringen av VoLTE är också en viktig milstolpe i Tele2s hållbarhetsarbete, eftersom det gör det möjligt för IoT-kunder att gå över till den nya generationen av mer energieffektiva enheter.
– Rösttjänster spelar en viktig roll i IoT-implementeringar, särskilt de som har verksamhetskritiska applikationer. Att möjliggöra VoLTE för IoT-kunder är en viktig milstolpe i vår förmåga att tillgodose våra kunders behov. Lanseringen återspeglar Tele2s drivkraft att leda utvecklingen inom området och är i linje med vår vision att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter, säger Cyril Deschanel, Managing Director för IoT på Tele2.
VoLTE (Voice over LTE) är ett robust alternativ till nuvarande 2G/3G-rösttjänst och levererar överlägsen röstklarhet, snabbare datahastigheter och förlängd batteritid för IoT-enheter. Med den fullständiga lanseringen av VoLTE kan Tele2 IoT nu stödja VoLTE globalt på vilket SIM-kort som helst som tillhandahålls av Tele2.
De flesta operatörer är redan i färd med att stänga av 3G, med 2G-stängning inte långt efter. För Tele2 kommer 2G/3G i Sverige att vara helt nedsläckt i december 2025, vilket innebär att det är avgörande att IoT-enheterna är redo i god tid. Verksamhetskritiska applikationer inom till exempel hälso- och sjukvård är särskilt beroende av en kvalitativ röstfunktion.