I onsdags samlades handelsbranschen vid Svensk Handels gala Retail Award för att hylla de starkast lysande stjärnorna i branschen.
Vinnare av Årets butikssäljare blev Harriet Kyolaba Johansson som driver BLANK The Hub i Helsingborg.
Retail Awards är en av handelsbranschens mest prestigefyllda galor.
Sedan 2008 har Svensk Handel delat ut priser till handelns starkast lysande stjärnor för deras engagemang för att lyfta, utveckla och driva branschen framåt. Vid onsdagens gala utsågs Harriet Kyolaba Johansson från Helsingborg till Årets butikssäljare. Harriet driver BLANK The Hub på Kullagatan sedan 2023.
– Det känns självklart jättebra att få bekräftelse på att medmänsklighet och ett genuint intresse för kunden kan leda till försäljning. Jag fokuserar mindre på själva försäljningen och mer på kunderna och deras behov, vilket gör att de känner sig välkomna och sedda och ofta blir återkommande kunder. Det är väldigt stort att bli uppmärksammad och jämförd med alla duktiga butiksäljare i hela Sverige och jag är så tacksam för denna utmärkelsen, säger Harriet.
Nio olika priser delades ut till de personer och företag som under året gjort någonting extra och som hela tiden framåtlutat brutit ny mark som starkt bidragit till handelns utveckling och framgång.
– Vi är otroligt stolta över att Årets butikssäljare verkar på Kullagatan. Harriet har under den korta tid hon drivit sin butik redan blivit en viktig del av vår samverkan på Kullagatan med sitt stora engagemang, och är en källa för inspiration och idéer, säger Hanna Candell, VD HBG City.
Motivering:
Harriet utmärker sig genom sitt exceptionella arbete med att skapa en välkomnande och inkluderande atmosfär i butiken. Med en fiffig, initiativrik och naturlig förmåga att få varje besökare att känna sig sedd och uppskattad, bjuder hon på både sig själv och ger det där lilla extra som gör varje kundbesök speciellt. Hennes närvaro sträcker sig långt utanför butikens väggar, där hon som person är en inspirerande kraft på Instagram med följare i alla åldrar. Hennes arbete är ett föredöme för kundservice och en påminnelse om vikten av mänskliga möten i en digital tidsålder.
Kriterier:
– Har arbetat i butiken i minst ett år.
– Kan visa dokumenterat framgångsrikt säljresultat och har ett kundbemötande som bidragit till företagets positiva utveckling.
– Får kunden att känna sig välkommen, bygger relation och är proaktiv.
– Är sälj- och serviceinriktad, hanterar varje kund unikt med stort engagemang och agerar effektivt i snabbt tempo.
– Har god samarbetsförmåga, är en lagspelare som effektivt tar till sig andras idéer och tankar och är även generös med att dela med sig av sin egen kunskap och erfarenhet.
Bolaget HBG City ägs av Helsingborgs Cityförening, Fastighetsägarna City och Helsingborgs stad. Vi arbetar med att levandegöra city. Vår vision är att Helsingborg city ska vara en plats som alla älskar att besöka, leva och verka i.