Stripe, en plattform för finansiell infrastruktur för företag, meddelar idag att de blir den primära globala betalningspartnern för Accor – ett av världens största hotellföretag med mer än 40 hotellvarumärken på 5 600 platser i mer än 110 länder.
Accor har som mål att etablera en omfattande e-handelsplattform som erbjuder en mängd olika tjänster utöver hotellrum, inklusive spatjänster, restauranger och unika upplevelser.
Accor behövde därför konsolidera betalningarna för att förenkla bokningsprocessen och även kunna omfördela medel beroende på de produkter och tjänster gästen väljer.
Tidigare använde Accor flera betalningsportaler med olika leverantörer. Med Stripe implementerar Accor ett enda centraliserat system för alla onlinebokningar på sina hotellfastigheter. Man har sett en ökning av nettokonverteringsgrad med sex punkter i kassan för förbetalda bokningar i sina e-handelskanaler, jämfört med tidigare system.
– Det här partnerskapet förändrar betalningsupplevelsen för både hotell och gäster och gör det möjligt att införa nya betalningsmetoder i stor skala. Något som förbättrar konverteringsgraden och även öppnar upp för nya affärsmöjligheter, säger Jean Noël Lau Keng Lun, Senior Vice President of Product Management på Accor.
– Alla som har bokat ett hotellrum vet hur frustrerande det är när betalningen inte fungerar som den ska. Accor sätter gästerna i centrum för sin betalningsupplevelse och vi är glada att kunna spela en roll i denna strategi som gynnar både hotellen och deras kunder, säger Eileen O’Mara, Chief Revenue Officer på Stripe.