IT-säkerhetsföretaget Cyberint, ett dotterbolag till Check Point Software, skriver i sin senaste rapport att förfalskade konton på Instagram kan orsaka allvarliga förluster – både ekonomiskt och för ett varumärkes rykte.
Instagram, som är enormt populärt för att dela foton och videor, har också en mörk baksida ur cybersäkerhetssynpunkt. Enkelheten att skapa konton och dela innehåll skapar risker för förfalskningar av konton – inte sällan med illvilliga avsikter.
Falska konton skapas med jämna mellanrum med syftet att vara en nagel i ögat för en användare eller kreatör – men ofta är de en del av mycket mer lömska cyberattacker. Till exempel kan falska konton användas som ett verktyg för att komma åt personlig information eller andra känsliga uppgifter. Detta kan ske när ett falskt konto tar kontakt med en annan användare och ber dem att dela med sig av sin information. Användare kan komma att lämna ut sina uppgifter om kontot ser legitimt ut eller är från ett varumärke de känner tillit till.
Cyberkriminella aktörer använder sig även av så kallad malvertising – en strategi där falska konton distribuerar annonser som uppmuntrar användare att klicka på länkar som sedan leder till att skadlig kod installeras på deras enheter, eller leder dem vidare till skadliga hemsidor. Falska jobbannonser som sprids via falska konton är också en vanlig taktik för cyberkriminella, vilket kan leda till identitetsstöld eller andra olagliga aktiviteter.
– Efter tekniksektorn är sociala medier den bransch som är mest drabbat av nätfiske, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software. Givet hur enkelt det är att skapa falska konton och komma över känslig information, bör företag och organisationer agera för att skydda sig mot eventuella risker. Att utbilda personal och kunder om falska konton och dess risker, övervaka konton via Instagrams system samt att ta till snabba åtgärder mot falska konton är några väsentliga åtgärder för att skydda sig.