PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna
Hem E-HANDEL PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna

PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna

Publicerat av: Redaktionen

Singles Day den 11 november och Black Friday den 29 november markerar starten på julhandelns stora e-handelsfest.

Men med ökade onlinebeställningar följer även en ökad risk för bedrägeriförsök.

PostNord uppmanar därför alla som handlar på nätet att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Under de intensiva e-handelsperioderna inför julen utnyttjar bedragare konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De utger sig för att representera PostNord eller andra logistikföretag för att vilseleda och lura konsumenter. Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord, förklarar varför dessa reaperioder innebär ökade risker.

PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna

Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

För konsumenter kan det ibland vara svårt att avgöra om ett meddelande är äkta eller ett bedrägeriförsök. Ett enkelt sätt att skydda sig är att använda PostNords app för att hålla koll på sina paket och därmed minska risken för bedrägerier. Om man är osäker på ett meddelandes äkthet rekommenderas också att kontakta företagets kundservice. Att vara “sunt misstänksam” är också ett effektivt skydd, menar Alexis Larsson.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, avslutar Alexis Larsson.

PostNords tips för att undvika bedrägerifällor:

· Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

· Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

· Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

· Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

· Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

· Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

· Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

· Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

· Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål

Följande tecken kan tyda på att en webbshop kan vara oseriös:

· Produktnamn har märkliga eller felaktiga översättningar.

· Priserna är ovanligt låga jämfört med marknadsvärdet.

· Det finns ingen svensk kontaktinformation tillgänglig, såsom adress eller telefonnummer.

 

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.se

Relaterade Artiklar