Matvarutjänsten Picsmart krokar arm med handelsplattformen Wolt där man tillsammans ska undersöka hur man kan göra hemleveranser av matvaror ännu smidigare.
Samarbetet görs i form av ett pilotprojekt i Malmö som kommer att pågå under en tid framöver.
Picsmart är ett svenskt bolag som grundades 2019 och hade som målsättning att göra det enklare, snabbare och mer klimatsmart att handla matvaror på nätet. Genom samarbeten med lokala matvarubutiker och kedjor kan användare beställa mat via app eller webb och få levererat hem till dörr samma dag.
Wolt kommer in med en lösning för en snabbare distribution, genom sitt etablerade nätverk av kurirpartners i Malmö. Tillsammans kommer man kunna leverera matkassar inom 30 minuter.
Picsmart har egna personliga shoppers stationerade i lokala butiker, tex. ICA butiker, där shoppern plockar de beställningar som kommer in. Wolts kurirpartners kommer att hämta upp beställningarna av Picsmart´s shoppers i utvalda butiker som Picsmart samarbetar med och sedan leverera dem till deras slutdestination.
Wolt har idag ett stort antal livsmedelsbutiker på plattformen. När en användare handlar från exempelvis en ICA-butik, är det butiken själva som accepterar och hanterar beställningen. Under piloten kommer det istället vara Picsmarts shoppers som tar emot beställningarna och plockar varorna. Allt kommer att ske från Wolts plattform.
Johan Grönvall är VD på Wolt och säger:
– Det ska bli riktigt spännande och se vad vi och Picsmart kan göra tillsammans. Vi har sedan länge märkt av ett ökat intresse kring att kunna få matvaror hemlevererade lika snabbt och enkelt som restaurangmat. I och med att Picsmart har egna personer som jobbar i butikerna finns det god potential att göra kundresan enklare och bättre.
Christopher Heybroek är VD på Picsmart och säger:
– Genom att kombinera vår expertis inom personlig shopping med Wolts effektiva distributionsnätverk strävar vi efter att öka möjligheten för fler människor att få hemleverans av dagligvaror från den lokala butikens sortiment – hållbart och fossilfritt.
Daniel Lingenholm är Head of Growth på Picsmart och fortsätter resonemanget:
– Vi tror att kombinationen av lokalkännedom, ett brett sortiment och logistisk effektivitet kommer göra hemleveranser av matvaror till en ännu smidigare och mer tillgänglig tjänst för våra gemensamma användare och ser fram emot samarbetet.