Trots en generell minskning i e-handeln under 2023 fortsätter Swish att ta marknadsandelar.
Enligt Urban Höglund, vd på Swish, kan en förklaring vara att konsumenterna vill ha kontroll över sina pengar och handla för pengar man har på kontot.
Swish fortsätter att växa och ta marknadsandelar i e-handeln.
Trots att Svensk Handel visade en minskning i e-handeln med 8 procent under 2023, ökar Swish med hela 20 procent under samma period. En förklaring till detta är att Swish nu har blivit ett etablerat betalsätt och finns hos flera handlare, samt att svenskarna till följd av tuffare tider faktiskt väljer att betala med pengar man redan har på kontot.
– Vi märker att konsumenter värdesätter att ha kontroll över sina pengar i tuffare tider och att handla för pengar man har på bankkontot. Detta kan vara en faktor till varför man väljer att betala med Swish i stället för olika typer av kreditlösningar, säger Urban Höglund, vd på Swish.
Swish siffror visar att konsumtionsvanorna under 2023 skiljer sig åt från tidigare år, antagligen även det som en effekt av inflationen. Konsumtionsmönstret har varit betydligt mer svajigt, svenskarna har i större utsträckning spenderat sina pengar när de har kommit in på lönedagen, och hållit igen när pengarna har tagit slut.
– Under 2023 ser vi att snittbeloppet för en Swish mellan privatpersoner ligger relativt konstant jämfört med tidigare år. Det betyder att inflationen inte har slagit igenom i hur mycket vi swishar varandra. Föräldrarna swishar alltså fortfarande samma hundring i veckopengen trots ökade priser, så det är ett bra läge för våra barn att förhandla, fortsätter Urban Höglund.
Resultatet för december och januari månad har överträffat Swish prognoser. Med den insikten, tillsammans med en avstannande styrränta och Handelsbarometerns indikation om en sjunkande inflation, är Swish nu försiktigt positiva till att en vändpunkt är nära.