Ny mobilteknik ska förbättra säkerhet och minska driftstopp i detaljhandeln
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARSÄKERHETNy mobilteknik ska förbättra säkerhet och minska driftstopp i detaljhandeln

Ny mobilteknik ska förbättra säkerhet och minska driftstopp i detaljhandeln

Publicerat av: Redaktionen

SOTI har lanserat nya funktioner som ska förbättra IT-säkerheten och minska onödiga driftstopp i detaljhandeln.

De nya funktionerna presenterades under den årliga partner- och användarkonferensen SOTI SYNC 25 i Montreal i Kanada.

De nya funktionerna är ett direkt svar på de tekniska utmaningarna som beskrivs i SOTI:s senaste detaljhandelsundersökning: Ökning av Social Commerce: att omvandla teknikdrivna köpare till nöjda kunder.

Enligt rapporten, som är baserad på intervjuer med tusen svenska konsumenter, säger tre av fyra (72 %) att valet av online-butik beror på hur mycket trygghet återförsäljaren erbjuder gällande dataskydd och säkerhet. Liknande förväntan finns vid köp i fysiska butiker (71 %).

Utöver säkerhetskrav, sätter kunderna ökad press på snabba och transparenta leveranser. 75 % av de svenska konsumenterna säger att leveranstiden är en avgörande faktor när de bestämmer var, när och hur de ska handla online.

– Säkerhet och dataskydd står högst på agendan hos de flesta idag. Inom handeln där tempot är extremt högt, antalet digitala enheter är stort och många anställda delar mobila enheter, är rätt teknik a och o. Personalen på golvet måste ha rätt verktyg för att kunna vara uppkopplade och fatta beslut i realtid och IT-avdelningen behöver central överblick för att garantera kundernas säkerhet och verksamhetens produktivitet, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.

Med de senaste uppdateringarna i SOTI ONE Platform för detaljhandeln kombineras just säkerhet och produktivitet:

Ny mobilteknik ska förbättra säkerhet och minska driftstopp i detaljhandeln

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Förenklad enhetslåsning för delade enheter i butiksmiljö

I många butiker och lager delas enheter som handdatorer, surfplattor och mobila kassaterminaler mellan flera medarbetare under ett arbetspass. Med de senaste uppdateringarna kan IT-avdelningen använda ett drag-and-drop system för att enkelt skapa rollbaserad åtkomst till företagets enheter.  Det gör att användarna endast får tillgång till de appar och verktyg som de behöver. Snabba och säkra inloggningar via QR-kod eller NFC effektiviserar dessutom skiftbyten och överlämning av enheter. Realtidsövervakning stärker säkerheten ytterligare genom att enheter låses automatiskt om de används utanför ett angivet geografiskt område. IT-teamet får samtidigt full insyn i enhetsanvändningen, vilket ger värdefulla insikter och hjälper ledningen att identifiera ineffektivitet och optimera arbetsflöden.

Förbättrad överblick för ökad produktivitet

Med nya analysfunktioner får detaljhandeln bättre insyn i hur de mobila enheterna används inom olika avdelningar och verksamhetsområden. Genom att analysera data om användning av låsta lägen och olika aktivitetsmönster, kan IT-teamet identifiera problem som urladdade eller underpresterande enheter, och säkerställa att kritiska enheter fungerar under intensiva perioder. På så sätt förbättras kundupplevelsen, flaskhalsar i driften minskar och produktiviteten ökar.

Realtidsöverblick i lager och bakutrymmen

Med den nya funktionen Indoor Location Camera Streaming får detaljhandeln ökad insyn i lager och bakutrymmen. Genom att koppla upp live-kameror på specifika platser kan IT-teamet snabbt se vad som händer kring kritiska enheter eller utrustning. Det gör det lättare att identifiera orsaker till förseningar i varupåfyllning, hitta felplacerade varor eller upptäcka problem i automatiserade system – innan de påverkar butikens drift.

Stella – en AI-driven assistent

Genom enkla konversationer och röstkommandon hjälper Stella IT-teamet att felsöka och snabbt få tillgång till viktig information om enheterna i verksamheten. Det frigör tid för IT-avdelningen att fokusera på kritiska uppgifter som problemlösning och enhetshantering, samtidigt som butikspersonalen kan koncentrera sig på att ge kunderna bästa möjliga shoppingupplevelse.

SOTI XSight-integrering med ServiceNow

En annan nyhet är att IT-avdelningen nu kan nu dra nytta av SOTI XSights diagnostikverktyg direkt i ServiceNow. Teamet får tillgång till viktiga funktioner som fjärrstyrning, skärminspelning, Live Chat, enhets-snapshots och hämtning av felsökningsloggar. Detta snabbar upp responstiderna och minskar enhetsrelaterade driftstopp ute i verksamheten.

SOTI Connect-stöd för Epson-kvittoskrivare

Med SOTI Connect kan verksamheter nu enkelt registrera, konfigurera och fjärrhantera Epson-kvittoskrivare. Effektiv skrivarhantering leder till att kassaupplevelsen blir snabbare och smidigare – för kunderna innebär det kortare väntetider, för handeln högre kundnöjdhet och stärkt lojalitet.

– Med de senaste funktionerna i SOTI ONE Platform hjälper vi till att stärka svensk detaljhandel på två avgörande punkter: bättre säkerhet och färre driftstopp. Det gör att butikerna kan lägga mer krut på sin kärnverksamhet, avslutar Stefan Spendrup.

 

 

Om SOTI

SOTI är en erkänd innovatör och branschledande leverantör av lösningar för affärskritisk mobilitet. Med sin innovativa produktportfölj bestående av smarta, snabba och tillförlitliga lösningar förbättrar och effektiviserar SOTI kundernas mobila verksamhet, maximerar ROI och minimerar avbrottstid. Med över 17 000 kunder globalt har SOTI etablerat sig som en självklar leverantör av mobila plattformstjänster inom hantering, säkerhet och support av affärskritiska enheter. Tack vare support i yttersta världsklass kan SOTI:s kunder ta sin mobilitet till en helt ny nivå. För mer information, besök soti.se.

Om SOTI SYNC

SOTI:s stora användarkonferens SOTI SYNC ägde rum 29 september- 2 oktober 2025 i Montreal, Kanada. Under konferensen presenterade SOTI en rad nyheter och förbättringar i företagets SOTI ONE Platform – vissa funktioner särskilt framtagna för att möta vårdsektorns mest akuta utmaningar.

Om undersökningen

SOTI:s detaljhandelsundersökning baseras på intervjuer med 12 000 konsumenter från tio länder, alla mellan 18 och 65 år.  Undersökningen genomfördes uppdelat på följande marknader: USA och Storbritannien: 2 000 intervjuer per land, Kanada, Mexiko Tyskland, Frankrike, Sverige, Nederländerna, Japan och Australien, 1000 intervjuer per land.

Relaterade Artiklar