I juni 2025 träder Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft i Sverige.
Lagen, som baseras på EU:s tillgänglighetsdirektiv (EAA), ställer krav på en rad digitala produkter och tjänster, främst inom den privata sektorn.
Vad omfattas?
Som framgår av den nya lagens föreslagna namn omfattar den både (vissa) produkter och (vissa) tjänster. Det kan verka lite luddigt så vi har försökt att bena ut det här åt dig.
De produkter som omfattas är:
- Datorer avsedda för konsumenter och operativsystem till dessa datorer
- Smartphones och surfplattor
- Betalningsterminaler
- Kontantautomater
- Biljettförsäljningsautomater
- Incheckningsautomater
- Interaktiva självbetjäningsterminaler
- Digitalboxar och smarta tv-apparater
- Läsplattor för e-böcker.
Lagen omfattar följande tjänster som riktar sig till konsumenter:
E-handelstjänster
- Banktjänster
- E-böcker, inklusive programvara för att läsa dem
- Elektroniska programguider (EPG) och beställ-tv
- Kommersiella elektroniska kommunikationstjänster som telefonsamtal, SMS, MMS och e-post, liksom mer specialiserade kommunikationstjänster och appar
- Vissa tjänster inom passagerartransport (utom lokal- och regionaltrafik).
Påföljder och tillsyn
Regeringen har utsett tillsynsmyndigheter som kan kräva åtgärder vid brister. Företag som inte följer lagen kan få sanktionsavgifter på upp till 10 miljoner kronor per överträdelse.
Hur kan du förbereda dig?
Lagen gäller tjänster – gamla som nya – från och med den 28 juni 2025, och för nya produkter som släpps ut på marknaden från den dagen. Det är alltså hög tid för dig som säljer produkter och tjänster som omfattas av lagen att börja förbereda dig.
Tips på steg du kan behöva ta:
- Ta reda på om du omfattas av den kommande lagen.
- Utbilda dig för att förstå vad tillgänglighet innebär och varför det är viktigt.
- Om du utvecklar egna tjänster: utbilda beställare, skribenter, formgivare, utvecklare och testare i tillgänglighet och se till att det blir en normal del i allt utvecklings- och förvaltningsarbete.
- Om du köper in utvecklingstjänster: se till att göra det från leverantörer som förstår kraven och kan leva upp till dem. Lagen lägger ansvaret på dig som tillhandahåller tjänsten till konsumenten.
- Utvärdera dina tjänster för att få en bild av hur långt ifrån lagkraven de är.
- Planera för hur du ska kunna ersätta dem med tillgängliga tjänster före juni 2025.
- Utveckla – och testa! – de nya tjänsterna. Börja så snart som möjligt, men se först till att ha den utbildning som behövs.
- Se till att all produktdokumentation är tillgänglig och att det finns dokumentation på tillgänglighetsstatus.
- Utbilda personal som sköter kundtjänst och support.
Digital tillgänglighet är inte bara en juridisk skyldighet – det är även en konkurrensfördel. Genom att ta rätt steg idag kan du framtidssäkra din verksamhet, arbeta hållbart och därmed se till att skapa bättre upplevelser för era kunder.