Från och med imorgon kommer alla som använder Sveriges Radios app att mötas av ett nytt utseende.
Förhoppningen är att den nya designen stärker den redaktionella känslan – och ännu bättre möter publikens behov av såväl snabb uppdatering som viktig fördjupning.
– Vi vill att vår digitala publik möts av en tydlig, välkomnande och lättanvänd upplevelse. Vi hoppas att den nya designen stärker det redaktionella uttrycket och på så sätt gör vår vassa journalistisk rättvisa, även i en digital kontext. Det här är första steget i omgörningen, i nästa steg fördjupar vi oss ännu mer i hur det blir så lätt som möjligt att hitta det innehåll som just du vill ha, säger Sofia Wadensjö Karén, programdirektör på Sveriges Radio.
Appens design är tänkt att tydligare guida lyssnarna. Nyhetsrubriker blir kraftfullare, playknappar tydligare, färger mer kontrasterade och tillgänglighetsstandarden högre. Bland mycket annat.
– Ingen annan medieaktör är lika snabb att erbjuda fördjupning som Sveriges Radio. Det ska alltså vara lika lätt att snabbt skaffa sig en överblick som att hitta det fördjupande innehållet. Vare sig publiken söker de senaste nyheterna, våra kanaler eller en personlig poddfavorit så ska det vara lätt att hitta rätt. Vårt digitala löfte är “Kom för att få koll – lyssna för att förstå”, fortsätter Sofia Wadensjö Karén.
– Vi slutar inte heller här, användare kommer att märka fler ändringar även framöver. Det är ett löpande arbete att förbättra mötet mellan vår digitala publik och vårt kvalitativa utbud. Under nästa år kommer till exempel en helt ny navigation lanseras samtidigt som den nya design som vi lanserar i dag även behöver ”sätta sig”. Det tar alltid lite tid innan den göra det fullt ut, säger Sofia Wadensjö Karén.
Några ändringar som användare i appen kommer märka av direkt är:
- Ljudspelaren och play-knapparna får en mer framskjuten plats
- Ny färgsättning ger bättre kontraster i färger med anpassning för mörk och ljus bakgrundsfärg.
- Fler varianter av Sveriges Radios egna typsnitt används för att skapa tydlighet i publiceringar




