Trenden glasklar, elbilen är här för att stanna.
Elbilen är en hörnpelare för att klara nödvändiga miljö-, klimat- och hållbarhetsmål.
Just nu förändras marknaden för elbilar i snabbt takt.
Kunderna lägger större vikt vid design och praktiska lösningar, skriver Linda Ungh marknadschef för ORA Sverige.
Liksom de flesta, om inte alla, marknader förändras även den för elbilar. Nyhetens behag har försvunnit för elbilar, det räcker inte med att en elbil har en elmotor. Just nu ser vi främst att beslutsprocessen för att köpa en elbil allt mer kommit att likna den för att köpa en traditionell, bensindriven bil.
Det här innebär framför allt två saker: större tonvikt läggs vid att en elbil ska vara estetiskt tilltalande och praktisk. Den gemensamma faktorn för en elbilstillverkare som vill uppfylla de båda, ibland motsägelsefulla, målen är att ett väldigt stort fokus läggs på design.
Det estetiska målet är så klart svårt att specificera i detalj. Hur estetiskt tilltalande en bil är, är trots allt en smaksak. Men det finns vissa designbeslut som varit uppskattade under lång tid, och fortfarande är det.
På ORA har Emanuel Derta, tidigare på Porsche, lett designarbetet genom framtagandet av hundratals designdokument. Alla designdokument har haft samma tydligt formulerade mål: att med inspiration från utformning av både detaljer och helhet som varit populär från sextiotalet fram till nu skapa en design som representerar övergången från det förflutna, till framtiden. Med andra ord att skapa en design som ligger rätt i tiden precis just nu. Både retro och framtid.
Ett försök att beskriva hur designen av våra elbilar ser ut innehåller nyckelbegrepp som runda och fulla, men ändå smidiga, linjer. En dynamisk front ger en känsla av avancerade tekniklösningar. Och, kanske framför allt, ett stort urval av unika färgscheman. Allra bäst är att du tittar efter själv hur det ser ut.
Ett övergripande mål för den estetiska designen är att våra bilar verkligen ska framhäva sina ägares personligheter. De ska inte se ut som de flesta andra bilar, men de ska inte vara så avvikande att de sticker ut på negativa sätt. Klassiskt snygga, utan att se omoderna ut, med andra ord.
Det finns många aspekter av det andra stora målet, att en bil ska vara praktisk. Alla kan nog enas om att en bil behöver vara rymlig och bekväm för att kunna anses vara praktisk. En miljövänlig bil behöver verkligen inte kännas spartansk. Metoden för att lyckas undvika det är att lägga ner stor möda på varenda liten detalj i en bils interiör. Dessutom är det en hygienfaktor att en modern bil av idag är säker, vilket ORA bevisligen är enligt Euro NCAP (ett oberoende institut som testar säkerheten på nya bilar i Europa) som tilldelade ORA högsta poäng samt 5-stjärnor och ”Best in class” i kategorien ”Small Family Cars”.
Några andra exempel är att välja ”rätt” material, som textilmaterial och kromade detaljer, som både är klassiskt snygga och ger en bekväm tillvaro inne i bilen. Lägg till det ett genomtänkt val av färger för olika delar av interiören.
Slutligen några ord om det stora designbeslut som ibland glöms bort: logotypen. Eller ”kylaremblemet” för att tala klarspråk, även om en elbil inte har någon traditionell kylare. Vi valde ett stiliserat utropstecken som logotyp och kylaremblem. Vi jobbar hårt för att göra vår symbol rättvisa.