Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus
Hem E-HANDEL Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus

Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus

Publicerat av: Redaktionen

En intervju med Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group.

Vilka möjligheter finns för framtidens handelsbransch?

Andrahandsmarknaden är en stor tillväxtmotor och hållbarhet blir viktigt på riktigt.

I tuffare tider ser vi förändrade köpvanor och en ökad efterfrågan på prisvärda alternativ. Värderingsstyrda konsumenter ställer krav på mer hållbara alternativ. Att skapa cirkulära affärsmodeller med fokus på hållbarhet är den största möjligheten men också en tuff utmaning för företag. AI-utvecklingen möjliggör dessutom personligare konsumentupplevelser och skräddarsydda rekommendationer samt att kunna förutspå konsumenternas behov, vilket i sin tur driver högre konvertering och försäljning.

Kan du peka på någon trend som vuxit fram?

Discovery Commerce växer. Produkten är ingången till det faktiska köpet och sociala plattformar är dagens skyltfönster. Överraskningseffekten triggar nya behov och driver köp.

Hur behöver du som aktör ställa om för fortsatt tillväxt?

För att uppfattas som trovärdig behöver du ha en långsiktig strategi med kärnan i hållbarhet. Konsumenter har generellt lågt förtroende för företags hållbarhets ”claims”. För att vinna förtroende måste det vara på riktigt. Ett bra exempel är Polarn & Pyret, som genom sin andrahandsmodell har ökat den totala försäljningen.

Vilka utmaningar i den omställningen ser du?

Hållbara affärsmodeller med minskat klimatavtryck och bättre konsumentupplevelser i rådande lågkonjunktur är en tuff ekvation att få ihop. Samtidigt som nya lagstiftningar sätter spelreglerna för användning av konsumenters data.

Hur säkerställer du som aktör maximal affärsnytta?
Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus

Fredrik Eriksson

I grunden handlar det om att skapa rätt förutsättningar med rätt kompetens som kan navigera och planera. Med en solid “test-and-learn plan” och ett nyfiket mindset kan du ligga steget före.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2022) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar