Influencers fick fler att upptecha framtiden med kampanj från Bredband2
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARInfluencers fick fler att upptecha framtiden med kampanj från Bredband2

Influencers fick fler att upptecha framtiden med kampanj från Bredband2

Publicerat av: Redaktionen

För tredje året i rad delar telekomleverantören Bredband2 ut Upptech Framtiden-stipendiet, där tre kvinnor eller ickebinära får möjlighet att gå en betald utbildning inom tech och IT.

Målet är att göra skillnad på riktigt och att positionera sig genom att få fler unga att hitta till techbranschen. Kampanjens strategi lyckades – även i år slogs det rekord i antal ansökningar.

Många kan tänka sig att arbeta med tech eller IT, men vägen dit känns för lång och dyr. Trots att fler unga kvinnor än någonsin är intresserade av att arbeta inom tech, har andelen som faktiskt jobbar i branschen stått still i tio år. Det visar den årliga rapporten “Unga kvinnor och tech”, som ligger till grund för satsningen.

Influencers fick fler att upptecha framtiden med kampanj från Bredband2– Vi ser att hela techbranschen har misslyckats när det kommer till att attrahera unga kvinnor. Det är dags att sluta snacka och börja agera, på riktigt. Många verkar hålla med, för intresset för stipendiet har varit större än någonsin, med närmare 1 000 ansökningar. Att lyfta upp det här ämnet på agendan och samtidigt erbjuda ett konkret stöd för kvinnor som vill in i techbranschen, är vårt sätt att bidra till en lite bättre framtid, säger Sofia Topphem Jupiter, varumärkesansvarig för Bredband2.

Kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson och PR-strategen Jessica W Sandberg har samarbetat kring brief, budskap, urval och utförande – särskilt med fokus på influencer marketing. Bredband2 har också annonserat i bland annat Veckorevyn, Heja Livet och Alkompis, Sveriges största nyhetssajt på arabiska.

– Förra året fick vi en känga av Resumé, som tyckte att vi skickade ett pressmeddelande “fullt med floskler”. Vi höll kanske inte med om allt, men funderade på vad det sade om kampanjen. Vi ville bli ännu mer oväntade, sticka ut i budskapsformuleringen och arbeta med profiler vars innehåll kändes långt bort från IT-branschen, säger Johannes Gustavsson.

En framgångsfaktor har varit att arbeta med oväntade profiler som inte nödvändigtvis har något med branschen att göra. Bredband2 har under våren därför gjort betalda samarbeten på TikTok och Instagram med matprofilen Zeinab Amin, filmkreatören Nathalie Gunhild Andersson, aktivisten Pimpiina Mountain och Oxford-doktoranden Eleonora Svanberg.

Arbetsgruppen

Bredband2

Sofia Topphem Jupiter, varumärkesansvarig

Ebba Håkansson, projektledare

Johannes Gustavsson Kommunikation

Johannes Gustavsson

Besvärlig sedan 1977

Jessica W Sandberg

Profiler

Zeinab Amin

Pimpiina Mountain

Nathalié Gunhild Andersson

Eleonora Svanberg

Relaterade Artiklar