Vid konferensen Google I/O 2025 den 20–21 maj presenterades e-handelsplattformen Temu som fallstudie i tillämpningen av Googles senaste webbgränssnitt som förbättrar interaktivitet och prestanda i shoppingupplevelsen.
Google Play Store har även listat Temu som ett av sina ”Editors’ Choice”.
Google I/O är Googles främsta konferens för utveckling där företaget varje år presenterar sina senaste produkter, visar upp innovationer och delar med sig av sin vision av framtidens teknik. Temu uppmärksammades som en föregångare i användningen av Googles nya uppsättning av webbgränssnitt –– utformade för att förbättra interaktivitet, prestanda och tillgänglighet i webbapplikationer. Implementeringen av teknologin gör att shoppingupplevelsen hos e-handelsplattformen är mer dynamisk och engagerande.
— Temu har satt ribban när det handlar om att tillämpa nya primitiver i sin fulla potential. Webben blir mer elegant och tillgänglig för varje dag, säger Paul Kinlan, ansvarig för Chrome Developer Relations på Google I/O 2025.
Enligt en ny, nordisk konsumentundersökning gjord av Kantar Media på uppdrag av Temu, är e-handelsplattformen på väg att bli förstahandsvalet för värdemedvetna kunder som letar efter överkomliga priser och bredare utbud, utan att kompromissa med kvaliteten. Drygt tre av fyra nordiska respondenter uppger att Temu driver på pristransparensen och konkurrensen i regionen och över en tredjedel anser att inflytandet är av stor betydelse.
Fler detaljer ur undersökningen:
- Över hälften av de svenska användarna av Temu säger att de har hittat produkter som helt enkelt inte finns tillgängliga i lokala butiker eller på andra e-handelsplattformar.
- I Danmark är trenden ännu mer uttalad: 88% av konsumenterna känner till eller har använt Temu. Nästan tre av fyra danskar tror att Temu har en positiv effekt på priser och konkurrens. 59% av de danska användarna uppger att Temu har gett dem tillgång till produkter som de inte kunde hitta någon annanstans.
- I Norge har 34% av befolkningen provat Temu och 53% nämner låga priser som det största dragplåstret. Hela 68% av de norska användarna har upptäckt produkter som annars är svåra att hitta, medan nästan en tredjedel säger att de har hittat jämförbara produkter eller produkter med bättre kvalitet till lägre priser.
- Samtidigt säger finländarna att plattformens prisvärdhet är den främsta attraktionskraften. För många har Temu öppnat dörren för inköp av produkter som tidigare låg utanför deras budget –– 43% uppger att de har kunnat köpa varor som de tidigare ansåg att de inte hade råd med.
Om Temu:
Temu är en global e-handelsplattform som kopplar samman konsumenter med miljontals tillverkare, varumärken och affärspartners. Plattformen är verksam i över 90 länder världen över och har som mål att erbjuda prisvärda produkter av hög kvalitet – för att hjälpa kunderna till ett bättre liv. Temu grundades 2022 med en vision om att skapa en inkluderande handelsmiljö där både konsumenter och företag kan växa.