Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sex
Hem EFTER JOBBET Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sex visar studie

Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sex visar studie

Publicerat av: Redaktionen

Över hälften av kvinnor och unga i Sverige uppger att de hellre avstår från sex under en månad till förmån för sin mobil.

En ny studie från Swappie visar att unga och kvinnor föredrar att avstå sex framför att skiljas från sin mobil.

Fler än hälften, 53 procent, av kvinnor och nästan sex av tio, 59 procent, av 18-24-åringar skulle hellre gå en månad utan sex än att ge upp sin smartphone för en vecka. Bland män är siffran betydligt lägre – här uppger endast tre av tio, 34 procent, att de skulle kunna tänka sig att avstå sex för en månad till förmån för sin mobil. 

Resultatet från undersökningen stöder den senaste tidens rapportering om att dagens unga har mindre sex än tidigare generationer. Just smartphones lyfts fram som en bidragande anledning till detta fenomen.

– Att Gen Z är den första generationen som växt upp med smartphones har med stor sannolikhet haft inverkan på den relation unga idag har till sin mobil, något som också syns i vår studie. Att det är så pass stor skillnad mellan män och kvinnor är också förvånande – enligt undersökningen är även ålder utmärkande, äldre personer väljer hellre att avstå från sin mobil än sex och vice versa, säger Karin Armgarth, Sverigechef på Swappie.

Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sexEnligt undersökningen använder kvinnor överlag sin mobil mer än män. Fler än tre av tio (35 procent) av kvinnorna använder sin mobil mellan fyra till åtta timmar per dag, för män ligger denna siffra på 22 procent. Däremot väljer män i större utsträckning än kvinnor att ta med mobilen på toaletten (44 procent jämfört med 38 procent för kvinnor).

Undersökningen visar också att:

  • En tredjedel av svenskar (34 procent) tillbringar mer än 4 timmar med mobilen varje dag.
  • Kvinnor försöker mer aktivt att minska sin skärmtid. Nästan hälften (48 procent) uppger att de har försökt minska sin skärmtid, jämfört med en tredjedel av männen (34 procent).
  • Bland de respondenter som har försökt minska sin skärmtid uppger var fjärde (24 procent) att de inte lyckats. Detta är särskilt påtagligt för kvinnor där siffran ligger på 28 procent. 
  • Mer än hälften (53 procent) av svenskarna har aldrig tagit en paus från sociala medier.

Undersökningen genomfördes online i maj 2024 och besvarades av 1000 personer mellan 18-65 år runtom i Sverige.

 

Om undersökningen:

Undersökningen utfördes av Bilendi Group och deras M3 Panel på uppdrag av Swappie med syftet att ta reda på hur svenskar använder sina mobiltelefoner och kartlägga deras vanor. Resultatet bygger på ett representativt urval för den svenska befolkningen i denna åldersgrupp.

 

Om Swappie: 

Swappie är den ledande online-destinationen för köp och försäljning av renoverade smartphones. Företagets vision är att erbjuda människor ett sätt att uppgradera sig med en ny telefon av hög kvalitet på ett prisvärt och miljövänligt vis. Swappie är för närvarande verksamt i Europa, däribland Sverige, Italien och Tyskland. Swappie växte kraftigt under 2022 med en försäljning på 208 miljoner euro. Sedan starten 2016 har Swappie utvecklats till ett av de mest innovativa och snabbväxande företagen i Europa. Man har nu utökat sitt team till över 750 personer och tagit in 149 miljoner euro från investerare för att kunna växa på nya marknader. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar