Fysisk detaljhandel har något unikt – Ta tillbaka initiativet mot e-handeln
Hem E-HANDELFysisk detaljhandel har något unikt – Ta tillbaka initiativet mot e-handeln

Fysisk detaljhandel har något unikt – Ta tillbaka initiativet mot e-handeln

Publicerat av: Redaktionen

Fysisk detaljhandel är ensam om att kombinera två av marknadsföringens viktigaste faktorer: mental tillgänglighet och fysisk tillgänglighet.

När en kund kliver in i en butik är hen inte bara fysiskt nära produkten – utan också mentalt öppen, nyfiken och köpmotiverad. Det är ett ögonblick där mycket står på spel menar Christian Bönnelyche, Tanja Cronqvist och Michael Lemner.

Men trots att 80 % av köpen fortfarande sker i fysiska butiker – och 97 % i dagligvaruhandeln – går bara cirka 10 % av retail media-budgetarna hit. Resten går till digitala medier där räckvidd, data och mätbarhet varit enklare att paketera. Tills nu.

Med BizLabs teknik går det att kombinera demografisk besöksinsikt (kön, ålderskategori, vistelsetid) med målgruppsdriven annonsering på butikens digitala skärmar – i ett och samma system. Det gör att butiken kan visa rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tillfälle, samtidigt som den ger djupa insikter om vilka som faktiskt besöker butiken och hur länge de stannar

Fysisk detaljhandel har något unikt – Ta tillbaka initiativet mot e-handeln

Senior advisor Christian Bönnelyche (tv) dataexperten Tanja Cronqvist och retailstrategen Michael Lemner

– ”Det är här den fysiska butiken blir helt unik. Möjligheten att koppla budskap till en faktisk närvaro, till en demografi som är redo att agera och där produkten finns fysiskt” säger Christian Bönnelyche, senior advisor på BizLab.

Historiskt har fysisk retail kämpat med att mäta och förstå hela kundresan. Man har vetat väldigt mycket om de kunder som köper – men väldigt lite om alla de som bara tittar och inte konverterar till köp.

– ”Jag har arbetat med fysisk retail i över 30 år. Det här är första gången jag ser en teknik som kan ge oss samma datakraft som e-handeln haft i åratal,” säger Michael Lemner, tidigare i ledningen för bland andra H&M, Bally och New Look, idag styrelseledamot i BizLab.

BizLabs lösning bygger på GDPR-säkrad AI som anonymt detekterar besökare vad gäller kön och ålderskategori – i realtid. Datan används både för att skapa besöksrapporter men kan också användas för att styra butikens digitala skärmar. Ett budskap för kvinnor 30–45 år kan visas halvsekunden efter att personen är framför skärmen – och bytas när personen tillhör en annan målgrupp.

– ”Vi går från att sälja ytor till att sälja målgrupper. Det här är en ny intäktsström – men också ett sätt att förstärka kundresan när köpbeslutet är nära,” säger Tanja Cronqvist, ansvarig för Retail på BizLab

Internationellt har retail media blivit ett av de snabbast växande annonsformaten. Bara i år beräknas det globala retail media-marknaden uppgå till över 58 miljarder USD och nu börjar även retail media i butik ta en större del av retail media kakan

Walmart, Tesco och Carrefour har redan tagit ledartröjan globalt. Nu står den svenska detaljhandeln inför ett vägskäl. Med teknik som gör det möjligt att både analysera besökarna i butik och rikta budskap mot rätt målgrupp – kan svenska retailers bli pionjärer på hemmaplan. Det finns svenska aktörer som t ex ICA som ligger väldigt långt framme även om den största delen fortfarande är digital.

– ”Det är nu det händer. Tekniken finns, affärsmodellen är bevisad, och konsumenterna är mer mottagliga än någonsin. Frågan är inte om – utan vilka som tar initiativet” avslutar Christian Bönnelyche.

 

 

BizLab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.

Relaterade Artiklar