Den moderna retailvärlden förändras snabbt, och inför 2025 lyfter superentreprenören Mikael Söderlindh, som arbetat inom retail under hela sin karriär, fyra globala trender – från ökad personalisering till upplevelsebaserade butiker.
”Genom möten med människor, platser och nya upplevelser försöker jag ständigt förstå vad konsumenterna vill ha härnäst.
Efter många år inom retail har jag utvecklat en känsla för att tidigt upptäcka vad som kommer prägla morgondagens handel,” säger Mikael Söderlindh, grundare och vd Häxan och DRM-LND.
Mikael Söderlindh har varit med och grundat en rad framgångsrika bolag som till exempel Happy Socks. Idag driver han två varumärken. Häxan, där han och hans team moderniserat det klassiska svenska varumärket med ett brett sortiment av miljövänliga städprodukter. De har idag egen e-handel och finns representerade hos över 5000 återförsäljare i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland. DRM-LND, ett Gen Z- och Alpha-fokuserat varumärke för att skapa personliga accessoarer i form av en unik kundupplevelse, som han grundade 2023. Bolaget har nu åtta butiker i Sverige, Danmark och Finland, och kommer inom kort att expandera vidare internationellt.
Mikael har genom sin långa erfarenhet utvecklat en speciell förmåga att identifiera framtida trender och omvandla dem till affärsmöjligheter som svarar upp till morgondagens konsumentbehov. Inför 2025 lyfter han fyra globala trender som retailaktörer bör fokusera på:
1. Unika upplevelser i fokus
Personalisering får ta mer plats i köpcentrum och butiker, med nytänkande koncept som stärker den personliga upplevelsen. Vi ser allt från ”build a bear”, skräddarsydda makeup-nyanser och DIY-slime till porslinsverkstäder och andra kreativa “gör det själv”-studior. Det stärker kundens koppling till både varumärket och produkten och är en trend som bygger på självuttryck och intresset för att skapa själv.
2. Butiken som upplevelsehub
Framtidens fysiska butik är mycket mer än en plats för handel, den är en plats för upplevelser. Retailers som bygger sina butiker för att bli mötesplatser för varumärket, snarare än enbart säljytor, kommer att ligga i framkant. Butiker som kombinerar shopping med workshops, event och interaktiva upplevelser, som skapar upplevelser och minnen att dela.
3. Mode och varumärken möts
Att bära varumärkets produkter är nu både trendigt och ett uttryck för identitet och kommer från USA där restauranger, hotell och butiker lanserar konceptuell ”merch”. Nu satsar också allt fler retailers på detta genom att skapa exklusiva produkter som speglar varumärkets värden, vilket öppnar nya möjligheter för kreativitet och kundlojalitet.
4. Fysisk retail på uppgång
Trots den digitala handelns framfart ser vi nu en vändning tillbaka till fysisk retail, särskilt bland nya och hungriga varumärken. Konsumenter söker inspiration och känslan av att upptäcka något bortom skärmen. Framgången för dessa butiker ligger dock i deras förmåga att sömlöst koppla ihop den fysiska och digitala upplevelsen, där gränsen mellan kanaler suddas ut.
”För att fortsätta vara en relevant aktör inom retailbranschen 2025 och framåt blir det viktigt att skapa ett starkt band till sina konsumenter och erbjuda något utöver det förväntade, något som är unikt och personligt”, avslutar Mikael Söderlindh.