Allt fler konsumenter använder AI när de handlar julklappar.
I årets julhandel planerar 33 procent av konsumenter att använda AI för att hitta och köpa presenter, visar Deloittes Holiday Retail Survey 2025.
– AI har snabbt blivit en självklar hjälp för många i jakten på den perfekta julklappen. När kunder får rekommendationer från algoritmer måste företag säkerställa att deras erbjudanden syns och uppskattas i nya kanaler. Det kräver nya metoder för att optimera produktdata och kunddialog i AI-drivna miljöer, säger Ajla Talovic, partner på Deloitte.
Andelen konsumenter som använder generativ AI i shopping har fördubblats sedan förra året. Många påbörjar nu sin köpprocess utanför butikens egna kanaler, exempelvis via AI-assistenter och automatiserade sökningar.
Studien visar att konsumenter använder AI för att hitta produkter, jämföra priser och få presenttips. För detaljhandeln innebär detta att produktdata och kunddialog måste fungera sömlöst över olika plattformar och språkmodeller.
– AI håller på att bli lika viktigt för handeln som e-handel blev för tjugo år sedan. De företag som tar till sig detta nu får inte bara effektivare processer, utan också mer lojala kunder, säger Ajla Talovic.
Om undersökningen
Deloittes Holiday Retail Survey 2025 är den 40:e upplagan av undersökningen som kartlägger konsumenternas planer för julhandeln. Totalt har 5 000 respondenter från 15 länder deltagit i studien, som genomfördes mellan augusti och september 2025.



