E-handel inte längre lika hett bland konsumenterna – öppnar nya möjligheter för den fysiska butikshandeln
Hem E-HANDEL E-handel inte längre lika hett bland konsumenterna – öppnar nya möjligheter för den fysiska butikshandeln

E-handel inte längre lika hett bland konsumenterna – öppnar nya möjligheter för den fysiska butikshandeln

Publicerat av: Redaktionen

Sonys State of Retail Technology Report 2024 indikerar stora möjligheter för butikshandlare att öka försäljningen i fysisk butik, men undersökningen visar samtidigt att butiksägarnas prioriteringar inte stämmer överens med kundernas behov för att så ska ske.

En ny rapport från Sony Professional Displays and Solutions visar att den fysiska butikshandeln kan vara på väg att återhämta sig, trots den tidigare dominansen från e-handeln.

E-handel inte längre lika hett bland konsumenterna – öppnar nya möjligheter för den fysiska butikshandeln I Sonys State of Retail Technology Report 2024 framkommer att 50 procent av de tillfrågade europeiska detaljhandlarna inte upplevt några nedläggningar det senaste året, och 3 procent har till och med öppnat nya butiker.

Undersökningen, som gjorts i samarbete med Censuswide, involverar drygt 1000 europeiska respondenter i form av konsumenter samt beslutfattare inom detaljhandelsteknik.

Svårbedömd kvalitet och krångliga returer irritationsmoment vid näthandel

E-handelns bekvämlighet, datadrivna personliga kundresor och konkurrenskraftiga priser har haft en stor inverkan på konsumenternas beteende. Bland annat bekräftar över hälften (57 procent) av de svarande att den största anledningen till att handla på nätet är just lägre priser. Trots detta ser den fysiska butikshandeln nu möjligheter när lockelsen med snabb och enkel online-shopping verkar avta.

Bland de svarande konsumenterna uppgav nämligen 40 procent att det påverkar deras köpupplevelse negativt att inte kunna se eller prova kläder innan köp, liksom kostnaden och besväret med returer (båda 25 procent). Hela 45 procent säger också att det faktum att de inte kan bedöma kvaliteten på en vara innan köp bidrar till en negativ e-handelsupplevelse.

Detta gör konsumenter mer benägna att handla i fysisk butik

Av de tillfrågade konsumenterna svarar 37 procent att de hellre fönstershoppar i fysiska butiker än online och uppger samtidigt att följande skulle öka deras vilja att handla i fysisk butik:

  • E-handel inte längre lika hett bland konsumenterna – öppnar nya möjligheter för den fysiska butikshandeln41 procent: Återförsäljare bör prioritera kundklubbar med bonusar
  • 31 procent: Kundservice av hög kvalitet
  • 24 procent: Möjligheten att köpa online och returnera i butik
  • 16-24-åringar uttryckte vikten av varumärkeslojalitet, och en femtedel (20 procent) uppgav att de skulle besöka en shoppinggata för ett specifikt varumärke
  • 16 procent: Personliga virtuella shoppingupplevelser/lösningar
Icke teknikrelaterade butiksförbättringar prioriteras – trots andra önskemål från kunderna

I undersökningen framgår att det finns en efterfrågan från dagens konsumenter att shoppingupplevelsen i butik bättre ska återspegla e-handelns sömlösa upplevelse. Men samtidigt avslöjar 66% av detaljhandlarna att man inte har den teknik som krävs för att skapa en bra kundupplevelse i butik. Trots detta prioriteras investeringar i e-handel framför butiksinriktad teknik.

”Genom att implementera teknik i butiken som kan levandegöra butiksupplevelsen, bättre spåra den övergripande kundresan och hjälpa till att integrera mer hållbara metoder, kan butikerna bättre koppla samman sina erbjudanden med näthandeln. Det tillsammans med att som varumärke fatta etiska beslut kommer att vara avgörande i en värld där fast fashion och hållbarhet granskas alltmer kritiskt av Gen Z.

Resultaten visar dock att återförsäljarna inte anpassar sig till konsumenternas förändrade krav tillräckligt snabbt, och därmed riskerar man att tappa kundernas lojalitet. Däremot finns det naturligtvis en stor möjlighet att ta tillvara här – varumärken som skiljer sig från mängden genom att investera i en förbättrad fysisk butiksupplevelse kommer att få en klar konkurrensfördel.”

 

Om Sony Corporation

Sony Corporation är ett helägt dotterbolag till Sony Group Corporation och ansvarar för verksamheten inom Entertainment, Technology & Services (ET&S). Med uppdraget att ”skapa framtidens underhållning genom teknikens kraft tillsammans med kreatörer”, strävar vi efter att fortsätta leverera Kando* till människor runt om i världen.  

För mer information, besök: http://www.sony.net/   

*Kando är ett japanskt ord som ungefär betyder den känsla av vördnad och förundran som man känner när man upplever något vackert och fantastiskt för första gången.  

 

Om Sony Professional Displays and Solutions

Sony Professional Displays & Solutions är en del av Sony Corporation och finns till för att hjälpa kunderna att verkligen leva ut sina visioner genom att släppa loss bildernas otroliga kraft. Med en vinnande kombination av innovativ teknik och långvarig expertis samarbetar Sony med återförsäljare, företag av alla storlekar och utbildningsinstitutioner för att leverera kundlösningar som förändrar. Med över 40 års erfarenhet och ett pålitligt nätverk av etablerade teknikpartners ger Sonys breda portfölj av kunskap, produkter och tjänster ett verkligt värde för företag och informerar, utbildar och inspirerar deras kunder.  

Relaterade Artiklar