En undersökning från Lenovo visar att 96 procent av detaljhandelns AI-implementationer möter eller överträffar förväntningar, vilket är högre än någon annan bransch.
Den visar också att finans- och sjukvårdsindustrin gör stora investeringar, men att resultaten varierar. Detta visar på att det finns stora skillnader i hur AI tillämpas inom olika branscher.
Lenovos undersökning CIO Playbook 2025, som tillsammans med IDC undersöker IT-chefer i EMEA, visar på tydliga skillnader i attityd, investeringsstrategier och resultat mellan sjukvårds-, detaljhandels-, bank-, finans- och försäkringsbranschen.
Försiktighet lönar sig inom bank, finans, försäkring och detaljhandel
Av alla branscher som deltagit i undersökningen står bank-, finans- och försäkringsbranschen ut med sin försiktighet. Denna försiktighet speglar branschens omfattande regelverk och endast 7 procent av verksamheterna har implementerat AI, och 38 procent av dessa AI-budgetar har tilldelats generativ AI under 2025 – den lägsta siffran för alla branscher som deltagit i undersökningen. Även om branschen håller en ovanligt men nödvändigt försiktig hållning till innovation, verkar strategin ge resultat. Dessa tre branscher rapporterade den högsta andelen AI-projekt som överträffade deras förväntningar (33 procent), vilket tyder på att AI är, när det väl implementeras, väl anpassat till specifika behov och arbetslaster.
Ett liknande mönster syns även för detaljhandeln där 61 procent av verksamheterna fortfarande befinner sig i ett pilot-stadie. Trots en förväntad utgiftsökning som ligger under genomsnittet (97 procent) rapporterade sektorn att hela 96 procent av AI-implementeringarna hittills uppfyller eller överträffar förväntningarna, vilket är det högsta sammanlagda resultatet bland alla branscher.
Sjukvård: Stora investeringar, blandade resultat
Sjukvården går däremot snabbt framåt för att komma i kapp, och planerar en ökning av AI-utgifterna med hela 169 procent under 2025 – den största ökningen inom alla branscher. Men utgifter innebär inte automatiskt framgång. Sjukvården har för närvarande den lägsta andelen av AI-användning, samtidigt som branschen har den högsta andelen organisationer som rapporterar att AI inte levt upp till förväntningarna. Denna diskrepans tyder på att branschen visserligen investerar kraftigt, men att den kanske saknar den interna expertis eller strategi som krävs för att implementera AI på ett effektivt sätt, och kan behöva starkare externt stöd och vägledning för att säkerställa framgång.
En teknik, flera tillvägagångssätt
– Resultatet i undersökningen understryker att det inte finns någon one-size-fits-all-metod för AI, säger Simone Larsson, Head of Enterprise AI på Lenovo. Oavsett om företag vill ta ett stort kliv in i AI-världen eller väljer en mer försiktig, stegvis strategi, står alla branscher inför unika utmaningar och möjligheter. Oavsett dessa faktorer är det viktigt att identifiera affärsutmaningar och möjligheter, och sedan ta fram en robust plan som utgör grunden för en framgångsrik AI-implementering.
Lenovos CIO Playbook 2025 är utformad för att hjälpa IT-chefer att jämföra sina framsteg och ta del av lärdomar från kollegor inom olika branscher och geografiska områden. Rapporten innehåller praktiska insikter om AI-strategi, infrastruktur och förändringsprioriteringar under 2025 och framåt. Den fullständiga rapporten CIO Playbook 2025 för EMEA kan laddas ner här.