Booking.com släpper The Global AI Sentiment Report
Hem EFTER JOBBETBooking.com släpper The Global AI Sentiment Report

Booking.com släpper The Global AI Sentiment Report

Publicerat av: Redaktionen

Idag släppte Booking.com The Global AI Sentiment Report, som bygger på insikter från över 37 000 konsumenter på 33 marknader, för att undersöka hur människor använder, litar på och reagerar på AI i vardagen och på resa.

I takt med att både den offentliga och privata sektorn ökar sina investeringar i AI, är Booking.com, en ledande digital reseplattform som har integrerat AI i sina tjänster i över ett decennium, engagerade i att forma framtidens reseteknik i linje med förändrade konsumentattityder.

Intresset för AI är på topp och innovationen ökar i snabb takt. Detta momentum drar Booking.com nytta av genom att omdefiniera hur människor söker efter, bokar och upplever resor, vilket främjar företagets uppdrag att göra det enklare för alla att uppleva världen. Rapporten visar en nyanserad bild: 81 % av de svenska konsumenterna uttrycker entusiasm över AI, 61 % känner till tekniken och 77 % vill använda AI i sina framtida resplaner. Det finns dock betydande regionala skillnader på global nivå: Medan vissa omfamnar potentialen i AI är andra mer försiktigt inställda till den, vilket understryker behovet av en ansvarsfull implementering som balanserar möjligheter med konsumenters förtroende. Dessa nya insikter och perspektiv bidrar till att forma nästa AI-kapitel inom resebranschen och vidare.

Sentimentanalys

Booking.coms nya undersökning identifierade tydliga grupperingar bland svenska konsumenter som återspeglar olika AI-sentiment. Mer än en femtedel (22 %) identifierar sig som AI-entusiaster, fascinerade av potentialen i AI, medan 8 % är AI-förespråkare, som aktivt förespråkar fördelarna och ett ansvarsfullt införande. Denna entusiasm grundar sig i tron på att AI kommer att göra livet enklare (43 %), spara tid och ansträngning (40 %), öka produktivitet (28 %) och utöka möjligheter till lärande (38 %).

Booking.com släpper The Global AI Sentiment Report

Booking.com and Getty Images

Entusiasmen åtföljs dock av en betydande försiktighet. Samtidigt som 81 % uttrycker entusiasm inför AI rapporterar en lika stor andel minst ett orosmoment i de bredare konsekvenserna. Cirka 20 % klassificerar sig själva som AI-tveksamma, vaksamma mot utvecklingen och användningen av AI, och 11 % som AI-skeptiker. Anmärkningsvärt är att fyra av tio (40 %) identifierar sig som AI-motståndare, vilket visar att det finns ett betydande segment som motsätter sig AI-användning.

Kartläggning av AI-tankesätt: Globala regionala variationer

På globalt plan framträder betydande regionala skillnader i konsumenters attityd till AI. Latinamerika (LATAM) är världsledande när det gäller entusiasm och kännedom. Där är 98 % av deltagarna entusiastiska över AI och 89 % säger sig förstå hur det fungerar. Asien och Stillahavsområdet (APAC) följer tätt därefter och visar den högsta viljan att integrera AI i det dagliga livet – 41 % använder AI för utbildning och samma andel för transport.

LATAMAsien-StillahavsområdetEMENORAM
Deltagare som är entusiastiska över AI och dess möjligheter98 %95 %86 %81 %
Deltagare som känner till AI och hur det fungerar89 %82 %74 %74 %

Nordamerika (NORAM) tillsammans med Europa och Mellanöstern (EME) framstår däremot som skeptiska fästen, där man närmar sig AI med större försiktighet och misstro. I Sverige har 67 % åtminstone ett visst förtroende för AI men en tredjedel (33 %) litar sällan eller aldrig på information som genereras av AI. Globalt sett är denna misstro störst i de två regioner NORAM (32 %) och EME (29 %). Konsumenterna här är också mer benägna att faktagranska AI-resultat, vilket belyser en bredare efterfrågan på transparens och trygghet i takt med att användningen ökar.

NORAMEMEAsien-StillahavsområdetLATAM
Deltagare som känner misstro mot AI-genererad information32 %29 %16 %15 %
Assistans framför självständighet

 AI har blivit djupt integrerat i det dagliga livet, där 98 % använder AI-driven sökning, 83 % använder streamingrekommendationer och 61 % använder generativa AI-verktyg. Bristen på mänsklig närvaro skapar dock tvivel. Det framgår att 51 % tycker att AI är opersonligt, och majoriteten dubbelkollar AI-resultat även om de litar på tekniken: 49 % kontrollerar alltid fakta och 15 % gör det ibland. Endast 2 % av konsumenterna litar helt på AI.

Denna tvekan skapar en tydlig gräns: de flesta människor är inte redo att överlåta hela beslutsfattandet till AI. Bara 6 % känner sig bekväma med att AI fattar beslut på egen hand, medan 27 % är osäkra och 22 % känner sig mycket obekväma och vägrar lita på AI utan mänskligt godkännande. Den största möjligheten ligger i att positionera AI som ett stödverktyg som förstärker, inte ersätter, det mänskliga omdömet.

 AI:s framväxande roll inom resebranschen

AI håller snabbt på att bli en central del av reseupplevelsen, och 66 % av svenska konsumenter förväntar sig att autonom reseplanering kommer att bli vanligt inom en snar framtid. Över en tredjedel (37 %) har redan använt AI i någon aspekt av resandet, och av dessa har nästan alla använt det för att planera eller boka (98 %) eller när de redan är på resa (93 %). Detta återspeglar både den växande tilltron till AI-drivna verktyg och resenärernas öppenhet för teknik som förbättrar deras resor.

När resenärer planerar en resa använder de oftast AI för att undersöka destinationer och den bästa tiden att besöka dem (36 %), hitta lokala upplevelser eller kulturella aktiviteter (35 %) samt för att få restaurangrekommendationer (28 %). Framför allt framstår AI-assistenter idag som en mer pålitlig källa för reseplanering (9 %) än influencers (6 %), dock är kollegorna fortfarande de mest betrodda (21 %).

Väl på plats används AI-verktyg oftast för översättningsfunktioner (42 %), förslag på aktiviteter på resmålet (43 %), restaurangrekommendationer (26 %) och för att navigera på okända platser eller i okända transportsystem (29 %). Efter hemkomsten används AI främst för fotoredigering, vilket nämns av 23 % av deltagarna.

Förutom att göra resandet enklare och effektivare, en fördel som 39 % av resenärerna anger, finns det också en stark önskan om att AI ska fungera som en kraft för det goda. Fler än hälften (56 %) uppskattar AI-genererade rekommendationer som hjälper dem att undvika överfulla destinationer eller restider med hög belastning. Resenärerna är alltmer medvetna om samhällspåverkan, och 42 % vill att AI ska lyfta fram upplevelser som positivt gynnar de lokala platser de besöker.

”Generativ AI är ett av vår tids mest betydelsefulla teknikskiften som i grunden förändrar hur konsumenter interagerar med sin omvärld. I takt med att tekniken utvecklas förändrar den inte bara hur företag som vårt förutser och tillgodoser kundernas behov – den höjer också ribban för vad resenärer förväntar sig av varje interaktion”, säger James Waters, Chief Business Officer på Booking.com.

”Det är enorma möjligheter som ligger framför oss. På Booking.com har vi länge legat i framkant när det gäller AI-innovation och vi har integrerat avancerad maskininlärning för att förbättra kundresan vid varje beröringspunkt. Men när vi nu går in i nästa fas sträcker sig vårt ansvar längre än till tekniken. Det är avgörande att bygga förtroende, säkerställa transparens och prioritera säkerhet när vi guidar resenärer och vår bransch in i framtiden.”

Du kan ladda ner Booking.coms AI-rapport på Booking.coms globala medierum.

Relaterade Artiklar