I en ny undersökning från Samsung Nordic uppger fyra av tio svenskar att de speciellt inväntat erbjudandena under Black Friday för ett kommande inköp.
Den teknikpryl som flest tänker köpa är hörlurar, följt av mobiltelefon och TV på delad andraplats.
En stor del av svenskarna har enligt undersökningen väntat med att inhandla en teknikprodukt för att kunna slå till när priserna sänks på Black Friday. Hela 42 procent har inväntat Black Friday för att handla en elektronikpryl och bland de under 45 år är siffran nära två tredjedelar (64 %).
– Black Friday har utvecklats till ett folknöje och är ett tillfälle som många väntar på. Enligt vår undersökning är det färre än tre av tio som svarar att de inte kommer köpa något alls under Black Friday. Effekten av denna köprush brukar synas i återförsäljarnas säljstatistik och i år tror jag det kommer märkas mer än någonsin, säger Oscar Nöjd, affärsutvecklingschef på Samsung Electronics Nordic.
Samsung Electronics Nordics undersökning visar att mer än var tionde svensk planerar att köpa hörlurar på Black Friday, vilket är det mest populära valet. Därefter är det TV och mobiltelefon som står högst upp på shoppinglistan. Bland männen är det ny TV som lockar allra flest och för kvinnor är det hörlurar.
Över hälften av svenskarna uppger att de tänker handla under årets Black Friday. De planerar i snitt att köpa produkter för 2 200 kronor och var femte tänker handla för mer än 3000 kronor. 29 procent av de tillfrågade uppger att de inte kommer spendera någonting under årets Black Friday.
De mest populära elektronikprodukterna på årets Black Friday:
1. Hörlurar 12 %
2. Mobiltelefon 9 %
3. TV 9 %
4. Smart-klocka 7 %
5. Vitvaror/Laptop/Dammsugare 6 %