Magnus Hansson, grundare av BizLab och VD på Ålandstidningen, Daniel Dahlén vill ta BizLabs AI-baserade teknologi till Åland och skapa ett ekosystem för digitala skyltar både i köpcentrum och utomhus.
“Vi gör digitala skyltar till smarta skyltar” säger Magnus Hansson.
“Våra säljorganisation blir navet i ett ekosystem med helt nya möjligheter att leverera statistik på hur många och vilka som sett kampanjen”. “Vi kan erbjuda en räckviddsgaranti på målgruppsnivå. Något vi aldrig varit i närheten av tidigare” berättar Daniel Dahlén.
Ålandstidningen och BizLab samarbetar på Åland och i Finland. Tack vare BizLabs teknologi så styr Ålandstidningen budskap, vilka målgrupper som budskapen skall exponeras för samt tar in all data från kampanjerna.
– “Dels är det en väldigt intressant teknik som ger ett mervärde för kunden, dels ser vi vikten av data i framtidens annonsaffärer och det är väldigt utvecklande för vår egen affärsutveckling mot att ännu mer bli ett mediahus” fortsätter Daniel.
Magnus Hansson har för egen del vistats mycket på Åland.
– “Jag ser Åland som en fantastisk marknad för att utveckla ny teknik och för att få en bra återkoppling kring vår funktionalitet. Vi vill ta vår AI-teknologi till Åland och sedan vidare till Finland” fortsätter Magnus Hansson.
Magnus Hansson tror att detta är en början där starka lokaltidningar kan erbjuda sina annonsörer ett nytt intressant medium med unika möjligheter att leverera data. “Vi märker redan nu ett stort intresse från marknaden men Åland är och var först. Det finns en härlig entreprenörsanda här på Åland” avslutar Magnus Hansson.
Bizlab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.