E-handeln i USA ökade under de första fyra månaderna 2024 med 7% till 331,6 miljarder dollar jämfört med motsvarande period 2023, visar data från Adobe Analytics.
Adobe förväntar sig att det första halvåret 2024 kommer att driva över 500 miljarder USD i utgifter online, vilket motsvarar en tillväxt på 6,8% jämfört med samma period föregående år.
Under årets första fyra månader spenderade konsumenterna 61,8 miljarder USD online på elektronik, en ökning med 3,1% jämfört med samma period föregående år, och 52,5 miljarder USD på kläder, en ökning med 2,6% jämfört med samma period föregående år.
Båda kategorierna står tillsammans för 34,5% av de totala e-handelsutgifterna. Dagligvaror, som omsatte 38,8 miljarder dollar online, ökade samtidigt med 15,7% jämfört med samma kvartal föregående år.
Konsumenterna har bytt till billigare varor i de största e-handelskategorierna, inklusive personlig vård, elektronik, kläder, möbler och livsmedel.
-I en oförutsägbar ekonomisk miljö visar de senaste uppgifterna från Adobe Analytics på fortsatt motståndskraft i den digitala ekonomin, eftersom konsumenterna anammar nya kategorier online, säger Vivek Pandya, analytiker på Adobe Digital Insights.
-Dagligvaror är en kategori som sticker ut och Adobe förväntar sig att kategorin under de kommande tre åren kommer att vara en dominerande kraft inom e-handeln som är i nivå med elektronik och kläder i omsättningsandel, fortsätter Vivek Pandya.
Fortsatt tillväxt för köp nu, betala senare
Konsumenterna har fortsatt att anamma Buy Now Pay Later (BNPL) för större flexibilitet i hanteringen av sina budgetar. Från januari till april 2024 drevs 25,9 miljarder dollar av e-handelsutgifter av BNPL, en ökning med 11,8% från samma period förra året. Adobe förväntar sig en stark tillväxt under resten av året, med BNPL som kommer att driva mellan 81 och 84,8 miljarder dollar 2024, vilket ger en årlig tillväxt på mellan 8 och 13%.
Inflationens inverkan
Den starka konsumtionen i år har drivits av en nettoökning av efterfrågan, i motsats till högre priser. Adobe Digital Price Index, som följer onlinepriserna i 18 produktkategorier, visar att e-handelspriserna har sjunkit i över ett år. Adobes siffror är inte inflationsjusterade, men om inflationen på nätet hade tagits med i beräkningen skulle tillväxten i konsumenternas totala utgifter vara ännu högre.
Återförsäljarnas marknadsföringsinvesteringar: Sett till de viktigaste marknadsföringskanalerna är betald sökning den största drivkraften för detaljhandlarnas försäljning hittills i år (28,2% av onlineförsäljningen kan hänföras till den kanalen). Direktbesök på webben (19,6%), affiliates/partners (17,1%), organisk sökning (15,9%) och e-post (15,4%) var också stora bidragsgivare. Intäkterna direkt hänförliga till sociala medier låg kvar på mindre än 5% av den totala försäljningen, men andelen har ökat med 5,2% jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt har organisk sökning minskat med 5,6% jämfört med samma period föregående år och står för närvarande för 15,9% av den totala försäljningen.